html 5 چیست و تفاوت html 5 با نسخه های html پیشین چیست ؟

خانه » مقالات اموزشی » html 5 چیست و تفاوت html 5 با نسخه های html پیشین چیست ؟
html 5 چیست و تفاوت html 5 با نسخه های پیشین

نویسنده:

سجاد حسین زاده

Statistics-rafiki

تعداد بازدید:

3943

Calendar-amico (2)

تاریخ به‌روزرسانی:

۱۴۰۰-۰۲-۳۱

Work time-rafiki

زمان مطالعه:

5 دقیقه

Html 5 و نسخه‌های پیشین

مقدمه : تاریخچه ی زبان Html

پایه و اساس صفحات web  بر اساس کد هایی است که در زبان Html  پایه گذاری میشود. این زبان در واقع یک نوع زبان نشانه‌گذاری استاندارد برای ایجاد صفحات وب می باشد. Html 5 مخفف عبارت Hypertext Markup Language است. در واقع می توان گفت که این زبان هسته ی اصلی کار می باشد و زبان هایی نظیر PHP , Css , JavaScript و … همگی به نوعی به html   مربوط می شوند تا بتوانند صفحات web را تشکیل دهند.

آقای تیم برنرز – لی (Tim Berners-Lee) مخترع شبکه جهانی وب ایده ی برنامه نویسی خود را که همان Html می باشد در سال 1991، به دور از انتظارات در آزمایشگاه قاره اروپا در ژنو مطرح نمود. مکانی که فیزیک دانان سراسر دنیا اطللاعات و یافته های خود را به اشتراک می گذارند.

تیم برنرز - لی (Tim Berners-Lee)

در این نوشته به‌طورکلی نسخه‌های مختلف Html را زیر ذره‌بین کدپز خواهیم برد:

اولین نسخه از Html، بدون شماره‌ی نسخه بود و تنها بانام Html  آن را می‌شناختند. این نسخه در سال 1991 که مربوط به صفحات وب ساده  بود، مورداستفاده قرار می‌گرفت.

HTML 2.0: اولین حالت استاندارد در سال 1995 عرضه شد.

HTML 3.2: این نسخه از Html پیشنهاد کنسرسیوم جهانی وب (W3C) در سال 1997 بود .

HTML 4.0: در همان سال‌ها به دلیل برخی مشکلات این نسخه ارائه شد.

HTML 4.01: در این نسخه تنظیماتی بیشتر برای مالتی مدیا اضافی شد. امکاناتی برای بهتر اجرا کردن Css و همچنین اسنادی که دسترسی آن‌ها برای کاربران غیرممکن بود.

XHTML 1.0: این نسخه که در سال 2000 مورداستفاده قرار می‌گرفت، ویژگی‌های جدید کم نداشت و دست طراحان وب به‌مراتب بازتر شد تا وب‌سایت‌های بهتری به نمایش بگذارند.

HTML5: در سال 2009 با توجه به استقبالی که دنیا از نسخه  Html 5.0 کرد سازمان W3C نسخه XHTML 2.0 رو کنار گذاشت و توسعه آن را متوقف کرد و تمرکز خودش رو روی نسخه Html 5.0 گذاشت. و در حال حاضر هم در سال 2014 نسخه Html 5.0 هنوز هم در حال پیشرفت هست و تگ‌ها و قوانین بیشتری به آن اضافه می‌شود.

حال، یکسری تفاوت‌های اساسی مابین Html و Html 5 را بررسی خواهیم کرد.

در کل می‌توان گفت Html 5 قوی‌تر و همچنین راحت‌تر از Html 4 است. که شامل تگ‌هایی نظیر<header>, <footer>, <nav>, <audio>, <video>, <main> و غیره می‌باشد.

ساختار Html

در جدول زیر ما تمام اصطلاحات اساسی مربوط به HTML و HTML5 را توصیف می کنیم.

تفاوت Html 5 و نسخه های پیشین

توضیحات بیشتر را در سایت w3schools.com و hostinger.com می‌توانید ملاحظه نمایید.

اگر علاقه به یادگیری طراحی سایت به‌صورت جزئی دارید می‌توانید از آموزش‌های دوره‌ای بوت استرپ 4 و آموزش رایگان php نیز استفاده کنید.

سجاد حسین زاده

سجاد حسین زاده

سجاد حسین زاده هستم متولد کرج, بنده از سال ۹۴ سابقه حضور در حوزه وب را دارم. و روزبه‌روز در حال رشد و ارتقای خودم تو این زمینه هستم. از علایقم که بخوام به گم: خب واضحه که عاشق کدنویسی هستم. و همچنین من از معدود افراد برنامه‌نویس ورزشکار هم به‌حساب میام.

تا کنون 264 نفر در کدپز ثبت نام کرده اند.

4 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

دیدگاهتان را بنویسید