جلسه پنجم PHP : دستورات شرطی در پی اچ پی ( if-else-elseif-switch )

خانه » مقالات اموزشی » php » جلسه پنجم PHP : دستورات شرطی در پی اچ پی ( if-else-elseif-switch )
جلسه پنجم PHP

نویسنده:

سجاد حسین زاده

Statistics-rafiki

تعداد بازدید:

4973

Calendar-amico (2)

تاریخ به‌روزرسانی:

۱۴۰۰-۰۹-۱۰

Work time-rafiki

زمان مطالعه:

9 دقیقه

جلسه پنجم PHP : آموزش کامل زبان برنامه نویسی پی اچ پی مقدماتی تا پیشرفته

در این مقاله از آموزش PHP با جلسه پنجم PHP در خدمت شما هستیم.
در قسمت قبل در جلسه چهارم PHP به بحث در رابطه با آرایه‌ها پرداختیم. آرایه ها همواره یکی از پرکاربردترین مباحث در زبان های برنامه نویسی هستند. همچنین انواع آرایه‌های عددی، متناظر و تودرتو را بیان کردیم و مثال هایی کاربردی بیان شد. همچنین دو تابع مهم برای نمایش آرایه ها آورده شد. و البته از جلسه سوم PHP مبحث عملگر های آرایه‌ای گفته نشده بود، که در جلسه‌‌ی قبل بیان شد. 
با ما باشید تا در جلسه پنجم PHP به مباحث زیر بپردازیم.

  1. دستور شرطی if
  2. دستور شرطی if…else
  3. دستور شرطی if…elseif….else
  4. دستور switch

عبارت‌های شرطی

عبارت‌های شرطی یکی از پرکاربردترین مواردی است که در زبان‌های برنامه نویسی استفاده می‌شود. زبان PHP همانند بیشتر زبان‌ها این اجازه را به شما می‌دهد که کارهای مختلفی را بر اساس یک سری شروطِ خاصی انجام دهید. در PHP ما عبارت‌های شرطی که کمی بالاتر گفته‌شد، را داریم، که در جلسه پنجم پی اچ پی آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

دستور شرطی if

ساختار if به‌صورت زیر می‌باشد. در دستور if اگر شرط عنوان‌شده درست باشد، کد اجرا خواهد شد.

به مثال زیر از جلسه پنجم PHP توجه کنید.

نکته 1: ازآنجایی‌که متغیر name_first مقداری برابر sajjad را دارد، شرط مقدار true را باز می‌گرداند و دستور اجرا می‌شود و پیام نمایش داده می‌شود. اگر name_first را تغییر دهیم دستور echo اجرا نمی‌شود.

دستور شرطی if…else

ساختار if…else به‌صورت زیر می‌باشد. در دستور if…else اگر شرط عنوان‌شده درست باشد، دستورالعمل مربوط به آن اجرا خواهد شد. در غیر این صورت دستورالعمل مرتبط با else اجرا می‌شود.

به مثال زیر از جلسه پنجم پی اچ پی توجه کنید.

نکته 1: دستور رابطه if نادرست است. (false می‌باشد)، حال مقادیر بین {} در else اجرا می‌شود.

فلوچارت if…else

فلوچارت if…else را با دقت بررسی نمایید.

فلوچارت if…else | جلسه پنجم PHP
فلوچارت if…else | جلسه پنجم PHP

دستور شرطی if…elseif…else

ساختار if…elseif…else به‌صورت زیر می‌باشد.

به مثال زیر از جلسه پنجم پی اچ پی توجه کنید.

نکته: در دستور if…elseif…else ابتدا شرط if بررسی خواهد شد. اگر false بود حال سراغ شرط elseif خواهیم رفت. توجه داشته باشید که هر تعداد که مدنظر ما باشد می‌توانیم از elseif استفاده کنیم. سرانجام اگر شرط آخرین elseif هم false بود برنامه به سراغ else خواهد رفت.

فلوچارت if…elseif…else

فلوچارت if…elseif…else را با دقت بررسی نمایید.

فلوچارت if…elseif…else | جلسه پنجم PHP
فلوچارت if…elseif…else | جلسه پنجم PHP

دستور switch

یکی دیگر از دستورات شرطی که در زبان برنامه نویسی PHP جود دارد، دستور switch است. که می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای شرط ِ if…elseif…else باشد. گاهی اوقات نیاز داریم تا تساوی یک مقدار را بررسی کنیم. در این حالت می‌توان از دستور elseif و یا switch استفاده کرد.
ساختار switch به‌صورت زیر می‌باشد.

به مثال زیر از جلسه پنجم پی اچ پی توجه کنید.

نکته 1: همان‌طور که از اسم آن مشخص می‌باشد switch (به معنی تعویض کردن) است. switch یک ورودی دارد. switch ورودی خود را به‌عنوان یک عبارت و یا یک متغیر دریافت کرده و سپس آن را با مقدار مقابل هر case مقایسه می‌کند. اگر ورودی switch با مقدار مقابل case برابر باشد، آنگاه دستورات مربوط به آن case تا قبل از رسیدن به اولین دستور break اجرا می‌شود.
نکته 2: در این مثال x ورودی switch می‌باشد که مقدار “admin” را اختیار کرده است. مسلماً اگر مقدار x را به user و یا writer تغییر دهیم، خروجی ما تغییر می‌کند.
نکته 3: حتماً از دستور break استفاده کنید. اگر این مورد را فراموش کنید، خط های بعدی به تمامی اجرا می‌شوند. تا زمانی که به اولین خط ِ break برسد.
نکته 4: دستور break برای جلوگیری از ورود کد برای اجرای خودکار به case بعدی استفاده می‌شود.
نکته 5: از دستور break می‌توان در سایر حلقه‌ها ( for, foreach, while, do-while ) نیز، استفاده کرد. (با این حلقه‌ها در جلسه‌ی آینده آشنا می‌شویم.)
نکته 6: عبارت default زمانی استفاده می‌شود، که عبارت یکسانی با ورودی در ساختار سوئیچ یافت نشود. همچنین این مقدار optional می‌باشد. یعنی می‌توانیم آن را استفاده نکنیم.

تبریک میگم شما موفق شدید تا جلسه پنجم پی اچ پی ، مبحث ” دستورات شرطی در PHP ” ، را پشت سر بگذارید.

سجاد حسین زاده

سجاد حسین زاده

سجاد حسین زاده هستم متولد کرج, بنده از سال ۹۴ سابقه حضور در حوزه وب را دارم. و روزبه‌روز در حال رشد و ارتقای خودم تو این زمینه هستم. از علایقم که بخوام به گم: خب واضحه که عاشق کدنویسی هستم. و همچنین من از معدود افراد برنامه‌نویس ورزشکار هم به‌حساب میام.

تا کنون 264 نفر در کدپز ثبت نام کرده اند.

5 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

  • اقای سجاد شما پیشنهادی دارید من چجوری به راحتی یاد بگیرم این همه منطلب رو چون مغز من در حال ترکیدنه واقعا سختن اینها ولی من دوست دارم یادشون بگیرم . با تشکر

    • من تمام این مطالب رو تو دفترم دارم مینوسم و یادمیگیرم عالیه انقدر شیرین توضیح داده تماما کدها رو با خروجیهاشون نشون داده و باید همه کد ها رو بررسی کنی تا خروجی رو خودت حدس بزنی عالیه

دیدگاهتان را بنویسید