الگوریتم کبوتر و توجه گوگل به سئو ی محلی و تاثیر این الگوریتم بر بهینه سازی وبسایت شما

خانه » مقالات اموزشی » seo » الگوریتم کبوتر و توجه گوگل به سئو ی محلی و تاثیر این الگوریتم بر بهینه سازی وبسایت شما
الگوریتم کبوتر و توجه گوگل به سئو ی محلی

نویسنده:

پوریا مرادی

Statistics-rafiki

تعداد بازدید:

1318

Calendar-amico (2)

تاریخ به‌روزرسانی:

۱۴۰۰-۱۲-۱۰

Work time-rafiki

زمان مطالعه:

5 دقیقه

الگوریتم کبوتر(pigeon algorithm)

سلام خدمت شما دوستان وهمراهان عزیز کدپز

با قسمت پنجم از آموزش های الگوریتم های گوگل برای سئو ی سایت در خدمت شما هستم.

برای اطلاع بیشتر درباره ی مفاهیم اولیه الگوریتم های گوگل اینجا کلیک کنید.

همچنین می تونید برای مشاهده الگوریتم های  پاندا ، پنگوئن ، مرغ مگس خوار و پیج لایوت گوگل روی اسامی آن ها کلیک کنید.

امیدوارم که بتونید از این مطلب نهایت استفاده رو ببرید.

الگوریتم کبوتر چیست؟

الگوریتم کبوتر ابتدا در 20 آگوست 2013  راه اندازی شد. این الگوریتم یکی از بزرگترین تاثیرات را تا کنون بر روی جستجوهای محلی گوگل داشته است. این آپدیت ابتدا توسط مجله Search Engine Land  شناسایی شد و از خود گوگل نیز در آن زمان اطلاعات موثقی کسب کرد.

الگوریتم کبوتر بر این اساس طراحی شد تا الگوریتم جستجوی محلی گوگل را به الگوریتم جستجوی وب آن ارتباط داده و بر مبنای مسافت کاربر تا مکان ها، تغییراتی را در رتبه بندی ها انجام دهد. از زمان معرفی این الگوریتم تا به امروز تغییراتی در نمایش مکان های گوگل در SERP  (صفحه نتایج گوگل) ایجاد شده است. امروزه نتایج مکان های گوگل به صورت لیست سه تایی از مکان های مشخص در بالای نتایج جستجو نمایش داده می گردد.

نشانه های الگوریتم کبوتر

در این قسمت نگاهی می اندازیم به  این الگوریتم و تغییراتی که به واسطه راه انداری الگوریتم کبوتر ایجاد شده است:

– طبق بیانیه رسمی گوگل، یکی از اهداف اصلی آنها در اجرای الگوریتم کبوتر ، ایجاد رابطه مستقیم بین نتایج جستجوی محلی و وب می باشد. نتیجه الگوریتم کبوتر این است که گوگل توجه بیشتری به سیگنال های گرفته شده از مکان کسب و کارها می کند و درنتایج جستجو اهمیت بیشتری به آنها می دهد.

– گوگل این آپدیت را با هدف بهبود ارائه نتایج جستجو به کاربران راه اندازی کرد. طی الگوریتم کبوتر مکان هایی که نزدیکتر به کاربر هستند، در نتایج جستجو نشان داده می شوند. به عنوان مثال اگر عبارت “پیتزا در تهران” را جستجو کنید، احتمالا سه تا از پیتزا فروشی هایی که در نزدیکی شما قرار دارند، نمایش داده می گردند.

الگوریتم کبوتر(pigen algorithm) مانند پنگوئن و پاندا نبوده و یک الگوریتم مبارزه با اسپم نیست، هدف آن بهبود نتایج موجود براساس موقعیت جغرافیایی کاربر و تجارت ها می باشد.

هنوز هیچ نام مشخصی برای این الگوریتم جدید از طرف گوگل معرفی نشده و وبمستران نام کبوتر یا Pigen را برای آن انتخاب کرده اند. نام الگوریتم کبوتر به این دلیل انتخاب شده است که در گذشته کبوترها برای ارتباطات محلی و نزدیک استفاده میشدند.

گوگل اعلام کرده است که الگوریتم کبوتر استفاده بهتری از توانایی های اطلاعاتی گوگل کرده و صدها عامل را در رتبه بندی نتایج جستجو در نظر خواهد گرفت. به ویژه استفاده از اطلاعاتی شامل کلمات مشابه، غلط های املایی کاربران، تخمین محل و فاصله از توانایی های این الگوریتم جدید خواهند بود.

الگوریتم کبوتر در حال حاضر تنها برای جستجوهایی که به زبان انگلیسی انجام میشوند فعال شده و هنوز اطلاعاتی در مورد زمان راه اندازی آن بر روی تمامی زبان ها شامل زبان شیرین فارسی ارائه نکرده است. همچنین میزان تاثیر آن بر نتایج جستجو و درصد سایت هایی که شاهد تغییراتی در بازدید خود خواهند بود در حال حاضر مشخص نمی باشد.

تا زمان راه اندازی الگوریتم کبوتر برای ایران و زبان فارسی فرصت دارید تا توجه بیشتری به سئوی محلی و رعایت اصول آن داشته باشید. اگر شما دارای تجارتی با مکان مشخص هستید (مانند رستوران، مطب، باشگاه و …) توجه به سئوی محلی میتواند شانس جذب مشتری از گوگل را برای شما افزایش داده و موجب شود تا از رقبای خود پیشی بگیرید.

نتایج حاصل از الگوریتم کبوتر

در آزمایش های مختلف نشان داده که صرفا بعد مکانی دخیل نیست و موارد دیگری نیز در رتبه بندی مکان ها مرتبط اند.

گوگل امروزه با تست های فراوانی که در این مورد انجام داده است سعی کرده که بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد. موبایل ها نیز به این امر کمک کرده اند، چرا که دستگاه های موبایل مکان دقیق تری را به گوگل ارائه می دهند.

یکی از قابل توجه ترین نتایج الگوریتم کبوتر، تغییر در تعداد مکان هایی بود که توسط گوگل نمایش داده می شد. قبل ار ارائه این آپدیت، گوگل برای کلمات مورد جستجویی که به مکان ها مرتبط بودند، لیست 7 تایی از مکان ها را نمایش می دهد. در سال 2015 نیز بعد از ایجاد این آپدیت در زمان کمی این لیست به 10 عدد نیز رسید. اما رفته رفته از این تعداد کاسته شده و مدت هاست این لیست به شکل سه تایی نمایش داده می شود. این کاهش تعداد مکان ها موجب شده که بسیاری از کسب و کارها شانس نمایش مکان خود در نتایج جستجو را از دست بدهند.

با رویکار آمدن الگوریتم کبوتر بسیاری از کسب و کارها، شروع به فعالیت های نامتعارف کردند تا با استفاده از ضعف های گوگل در این زمینه، نام کسب و کارشان، در نتایج مکانی گوگل به نمایش درآید. یکی از جنبه های آزار رهنده الگوریتم کبوتر که همچنان نیز به طور کامل حل نشده است، عدم تفکیک کسب و کارهای حقیقی از انواع غیر حقیقی آن است. افرادی سعی می کنند که با تغییر نام خود در مکان های گوگل، خود را به شکل نامتعارفی در نتایج گوگل نمایش دهند.

کنترل کسب و کار بر مبنای الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر بر مبنای فاکتورهایی عمل می کند که بیشتر وبمسترها کنترلی بر روی آن ندارند. به عنوان مثال صاحبین کسب و کارها بر روی شعاع انتخابی گوگل در نمایش مکان های مرتبط کنترلی ندارند. اگر شما بهترین رستوران شرق تهران را داشته باشید، هیچ شانسی برای نمایش در صفحه نتایج جستجوی فردی که در غرب تهران واقع است، ندارید. جدا از این گونه موارد، پارامترهایی وجود دارند که می توان آن ها را مدیریت کرد تا در قالب الگوریتم کبوتر جا گرفت:

تاکید بر روی سیگنال های طبیعی: لینک سازی هوشمندانه، انتشار محتوای جذاب و افزایش دامین آتوریتی همگی بر روی رتبه طبیعی و محلی سایت شما تاثیر گذارند.

تاکید بر روی محتوای مبتنی بر مکان: ویدئو، عکس و متن هایی تهیه کنید که با مکان شما در ارتباطند و موجب تقویت حضور شما در جستجوهای محلی می گردند.

تاکید بر روی مبانی سئو محلی: رقابت برای حضور در لیست سه تایی مکانها، بستگی به رعایت چک لیست سئو محلی دارد. ارتقای خدمات، حذف محتوای تکراری، کسب نقد های مثبت و بسیاری از پارامترهای دیگر بر سئو محلی سایت تاثیر گذارند. برندهای بزرگ می بایست توجه ویژه ای به این مورد داشته باشند. بررسی مجدد همه پارامترها می توانید منجر به حضور مجدد شما در نتایج جستجوی محلی گردد.

گزراش اسپم: وقتی گوگل با استفاده از امکانات خود قادر به ارزیابی نیست، به گزارشات تکیه می کند. ابتدا راهنمای گوگل در این زمینه را بخوانید و سپس به گزارش موارد تخلف دیگر وبسایت ها و کسب و کارها بپردازید. گوگل همیشه بر اساس گزارشات عمل نمی کند، اما جای تلاش دارد که جلوی فعالیت یک اسپمر را با استفاده از این روش گرفت. دقت کنید که کاری به فعالیت صحیح رقبای خود نداشته و صرفا اسپمر ها را گزارش کنید.

چرا رتبه بندی کبوتر (Pigeon Rank) به خوبی کار می کند؟

کبوترخاکستری پرنده ای است که می تواند جزئیات را بدون در نظر گرفتن جهت گیری فضایی به دقت بررسی کند ، و این همان قابلیتی است که موجب می شود موتور جستجو نیز از میان هزاران سایت ایندکس شده سایت های مرتبط و مطلوب را بیابد.

گردآوری جمعی از کبوتران به صورت خوشه ای متراکم موجب تسریع فرآیند جستجو شده و با توجه به قابلیت های توضیح داده شده در مورد این الگوریتم، افزایش سرعت نه تنها از کیفیت مطالب ارائه شده نکاسته بلکه دقت آن را نیز بیشتر کرده است.

زمانی که مطلبی در گوگل جستجو می شود به قفس داده ها (جایی که صفحات نتایج با سرعت بسیار زیادی بررسی می شوند) منتقل می شود.زمانی که نتیجه ی مرتبط با مطلب مورد جستجو توسط یکی از این کبوترها در خوشه ای یافت شود کبوتر آن را انتخاب کرده و به اصطلاح به آن نوک می زند. به ازای هر یک از این نوک زدن ها رتبه ی کبوتر (PigeonRank) صفحه ی مربوطه افزایش می یابد. صفحاتی که بیشترین نوک را به خود اختصاص داده اند در اول صفحه ی نتایج کاربر نمایش داده می شوند و صفحات با توجه به تعداد نوک زدن ها رتبه بندی می شوند.

به روز رسانی الگوریتم کبوتر رتبه دایرکتوری های محلی را ارتقا داده است

در راستای انتشار الگوریتم کبوتر ، مطلبی که کاملا محسوس است وضعیت بهتر دایرکتوری های محلی در نتایج جستجوی گوگل می باشد.

برای مثال زمانی که “رستوران های تهران” را جستجو کنید ، موتور جستجوی گوگل ، دیگر رستوران ها را به صورت نتایج مجزا نشان نمی دهد بلکه دایرکتوری های و لیست های مشخص رستوران های تهران را ارائه می کند. این در حالی است که با توجه به اعتبار دایرکتوری ها آنها را رتبه بندی کرده و پس از ارائه ی لیست های معتبر و محبوب به سراغ نیازمندی ها می رود.

جالب است بدانید پس از آن در صفحه ی دوم تازه به مقالاتی از روزنامه های معتبر می رسیم که آنها نیز لیستی از رستوران ها را در قالب راهنما ارائه کرده اند. و در آخر شاید در صفحات سوم یا چهارم به سایت های اختصاصی رستوران ها دست یابیم.این نتایج نه تنها در مورد عبارت “رستوران های تهران” تغییر کرده است بلکه در رابطه با سایر عبارات این چنینی مانند “هتل های مازندران” و … نیز می توانید شاهد این به روزرسانی مفید باشید.
در نهایت بررسی های انجام شده حاکی از آن است که به روز رسانی الگوریتم کبوتر بهترین نتیجه را برای دایرکتوری های محلی به همراه داشته است و این امر کاملا با گفته ی قبلی گوگل در مورد “مرتبط ساختن نتایج محلی با سیگنال های رتبه بندی سایت” سازگار است. این به روز رسانی موجب شده تا دایرکتوری های عظیم و سایت های با سئوی پیشرفته به خوبی نتیجه بگیرند و متعاقبا سایت های اختصاصی مربوط به رستوران ها یا هتل ها و … برای رقابت به چالش دشواری کشیده شوند. این رقابت برای دایرکتوری های تازه تاسیس نیز مشکل خواهد بود.

درادامه به بررسی سایر الگوریتم های گوگل برای سئوی سایت می پردازیم.

با ما همراه باشید.

یا علی.

پوریا مرادی

پوریا مرادی

سلام پوریا مرادی هستم ، متولد تهران ، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته ی مهندسی نرم افزار ، خیلی علاقه مند بودم به شغل های موج سوم و طراحی سایت و سئو سازی . با کمک دوستانم که تو این زمینه تجربه کار کردن داشتن شروع به کار کردیم و الان هم با تیم کدپز در خدمت شما هستم.

تا کنون 264 نفر در کدپز ثبت نام کرده اند.

2 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

  • سلام خسته نباشید من تازه با سایت شما آشنا شدم و واقعا مطالبی که درباره سئو مینویسید خیلی عالی هستن یه سوال دارم آیا ثبت موقعیت مکانیمون رو الگوریتم کبوتر گوگل تاثیر داره؟ و اینکه برای چه کارهایی این الکوریتم بهتره و سود آوره؟؟؟؟
    خیلی ممنون میشم لطف کنید جواب بدید

    • باعرض سلام
      قطعا ثبت نقشه میتونه تاثیر داشته باشه ، بهتره که حتما نقشه ی گوگل رو هم داخل سایتتون و هم از طریق خود گوگل ثبت کنید ، بهتره صفحه ی تماس بامایی داشته باشید که تمام اطلاعات مکانیتون نوشته شده باشه و اگر فروشگاهی کار میکنید و در نقطه ی خاصی قصد فعالیت دارید حتما نام نقطه رو هم قید کنید .

دیدگاهتان را بنویسید