منوی آبشاری چیست و آموزش ساخت منوی آبشاری با jQuery

خانه » مقالات اموزشی » javascript » jquery » منوی آبشاری چیست و آموزش ساخت منوی آبشاری با jQuery
آموزش ساخت منوی آبشاری با جی کوئری

نویسنده:

محمدرضا عین علی

Statistics-rafiki

تعداد بازدید:

1870

Calendar-amico (2)

تاریخ به‌روزرسانی:

۱۳۹۹-۰۲-۱۸

Work time-rafiki

زمان مطالعه:

5 دقیقه

آموزش ساخت منوی آبشاری با jQuery

در این ساعت قصد داریم از سایت تیم طراحی کدپزآموزش ساخت منو آبشاری با jQuery را به دوستان عزیز ارائه دهیم.

منوی آبشاری از کاربردی ترین ابزاری است که امروزه در وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد. منوی آبشاری یک الگوی نمایش لینک است اما در قالبی مشخص و تعریف شده و همانطور که از نامش مشخص است به صورت آبشاری باز و فعال می گردد. این دسته از منوها در عین سادگی بسیار پرکاربرد هستند. با وجود منوهای آبشاری شما می توانید دهها لینک را در فضای کوچکی گنجانده و هر مورد از لینک ها را در صورت لزوم انتخاب و فعال نمایید. وسعت کاربرد منوهای آبشاری گسترده بوده و طراح وب سایت بنا به سلیقه و نیاز خود می تواند از آن استفاده کند.

برای ساخت منوی آبشاری راهها و روش های زیادی وجود دارد که هر کدام مزیت ها و معایب خود را دارند اما در بین همه این روش ها استفاده از کتابخانه پرقدرت و معروف جاوا اسکریپت یعنی jQuery به دلیل سازگاری با تمام مرورگر های اینترنتی و قدرت مانور بالای آن از دیگر روش های موجود کاربردی تر می باشد.

شروع کار

ابتدا یک فایل HTML ساخته می توانید برای این کار از نرم افزار  Dreamweaverاستفاده نمایید.

HTML

کد زیر را در فایل html قرار دهید.

سپس برای افزودن jQuery به منوی آبشاری خود به صفحه کد زیر را در قسمت head قرار دهید

البته می توانید در قسمت src مکان فایل jquery مورد نظر خود را وارد نمایید.

حال باید عناصر مربوط به منوی آبشاری را در قسمت body قرار دهید.

CSS

کدهای مربوط به استایل منوی آبشاری رو در قسمت head قرار دید همچنین می توانید از فایل css خارجی استفاده نمایید که در اینجا برای راحتی کار کدهای زیر را در قسمت head گذاشتیم .

مشخصات ظاهری منوی آبشاری را میتوانید با  توجه به سلیقه خود تغییر دهید.

اما  برای استفاده از فایل css  خارجی کد زیر را در قسمت head  قرار دهید:

وکد های بالا را در style.css قرار دهید.

Javascript

و حالا نوبت به کدهای jQuery میرسه تا به اینجای کار ما منویی را ساختیم که دارای زیر مجموعه می باشد و برای آن استایل تعریف کردیم حال می خواهیم با استفاده از jQuery زیرمجموعه ها را به صورت کشویی ظاهر کنیم. کد زیر را در قسمت head بعد از فراخوانی فایل jQuery قرار دهید وسپس فایل را ذخیره کنید و در مرورگر نتیجه کار را مشاهده فرمایید.

همین طور که مشاهده می کنید زمانی که موس را بر روی منو می برید قسمت های زیر مجموعه به صورت کشویی ظاهر می شوند. در رابطه با نحوه کار کد jQuery میتوان گفت ما ابتدا عنصر والد را که در اینجا li مربوط به لیست ul است انتخاب می کنیم سپس برای اکشن hover یعنی زمانی که موس بر روی عنصر می رود دو تابع تعریف می کنیم که پشت سر هم اجرا می شوند و در تابع اولی عنصر ul که مربوط به زیر مجموعه ها می باشد با سرعت 100 میلی ثانیه رو به پایین باز می شود و در تابع دوم بر عکس تابع اول ul به سمت بالا بسته می شود همچنین شما می توانید از افکت های دیگر به جای slideDown و slideUp استفاده نمایید مثلا fadeIn:  و fadeout.

این بود آموزش ساخت منوی آبشاری ساده و کاربردی با استفاده از jQuery در پست های بعدی به معرفی منو های قوی تر تحت jQuery خواهیم پرداخت.

محمدرضا عین علی

محمدرضا عین علی

سلام محمدرضا عین علی هستم . ساکن تهران ، در حال تحصیل در رشته علوم کامپیوتر مقطع کارشناسی ، از سال 92 با مبحث کد نویسی آشنا شدم و از سال 96 مفتخر به همکاری با گروه کدپز هستم.

تا کنون 264 نفر در کدپز ثبت نام کرده اند.

4 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

دیدگاهتان را بنویسید