گوگل سرچ کنسول و راهنمای کامل گوگل سرچ کنسول و کاربرد های ان

خانه » مقالات اموزشی » seo » گوگل سرچ کنسول و راهنمای کامل گوگل سرچ کنسول و کاربرد های ان
گوگل وبمستر تولز یا گوگل سرچ کنسول چیست و اهمیت معرفی سایت به گوگل وبمستر

نویسنده:

پوریا مرادی

Statistics-rafiki

تعداد بازدید:

12144

Calendar-amico (2)

تاریخ به‌روزرسانی:

۱۳۹۸-۰۶-۱۷

Work time-rafiki

زمان مطالعه:

5 دقیقه

گوگل سرچ کنسول

سلام

امیدوارم که حالتون خوب باشه و ایام به کامتون.

تو پست های قبل نحوه ی اتصال سایت به گوگل وبمستر تولز آموزش داده شد . حالا می خوام که نحوه ی کار با گوگل سرچ کنسول یا همون گوگل وبمستر تولز را بهتون اموزش بدم .

برای مطالعه بیشتر راجع به گوگل سرچ کنسول اینجا کلیک کنید.

قسمت سوم : آموزش کار با گوگل سرچ کنسول

خب تا اینجای کار وبسایت خودتون رو تو گوگل سرچ کنسول ثبت کردید و میتونید از امکانات این ابزار استفاده کنید .

گوگل سرچ کنسول قابلیت ها و امکانات فوق العاده ای دارد. در اینقسمت می خواهم برخی از مهمترین قابلیت های آن را معرفی کنم، نحوه کار با آن راآموزش بدهم و همچنین یک سری نکات حرفه ای برای سواستفاده (!) از این قابلیت ها رابه شما بگویم. پس با من همراه باشید.

۱ – ثبت سایت مپ

سایت مپ (Site Map) به شما کمک می کند که سایتتان بسیار سریعتر ایندکس شود.

البته توجه کنید که اگر شما یک سایت با ۱۰۰صفحه داشته باشید، شاید موضوع سایت مپ خیلی اهمیت نداشته باشد اما در صورتی که یک سایت با هزاران صفحه داشته باشید، قطعا این موضوع به کمک شما می آید و سبب می شودصفحات سایت شما بسیار سریعتر ایندکس شود.

برای ثبت سایت مپ در پنل گوگل سرچ کنسول ، ابتدا باید آدرس سایت مپ خود را داشته باشید. اکثر سایت های وردپرسی، افزونه Yoast Seo را دارند. این افزونه برای شما به صورت خودکار سایت مپ تولید می کند. شما می توانید مطابق عکس زیر، از بخش سئو > عمومی> تب قابلیت > گزینه XML SiteMap برروی گزینه See the XML Sitemap کلیک کنید :

Yoast SEO

پس از اینکه بر روی این گزینه کلیک کردید، صفحه ای برای شما باز می شود که محتویات سایت مپ شما را لیست کرده است. توجه کنید که URL این صفحه همان آدرس سایت مپ شماست.

حال که آدرس سایت مپ را دارید، آن را کپی کنید و در پنل ابزار گوگل سرچ کنسول در قسمت Crawl > Sitemap بر روی گزینه Add Sitemap کلیک کنید و URL بدست آمده را در این قسمت وارد کنید.

بدین صورت شما سایت مپ خود را در گوگل وب مستر ثبت کرده اید و بدین ترتیب در اسرع وقت،تمامی صفحات سایت شما ایندکس می شود.

پس از مدتی که از ثبت سایت مپ در گوگل کنسول گذشت، نموداری مطابق عکس زیر در پنل گوگل سرچ کنسول برای شما ظاهر می شود که نشان دهنده تعداد صفحات، عکس ها و موارد مختلف ایندکس شده از سایت شما می باشد :

google search console chart

همانطور که می بینید، در این تصویر نمودار میله ای نشانگر تعداد صفحات وب و تعداد عکس هایی است که از سایت ما ایندکس شده است.

۲ – منوی Search Analytics

منوی سرچ آنالیتیکس را شاید بتوان به عنوان بهترین و با ارزش ترین صفحه ابزار گوگل سرچ کنسول نام برد!

دراین ابزار می توانید اطلاعات فوق العاده کاملی درباره تعداد کلیک هایی که از گوگل دریافت کنید ، درباره جایگاه سایتتان در نتایج گوگل و حتی درباره اینکه چه تعداد از افراد لینک سایت شما را در نتایج گوگل دیدند اما کلیک نکردند، بدست بیاورید!

این اطلاعات، فواید فوق العاده زیادی دارد و بعضا به گونه ای می توان از این اطلاعات استفاده کرد که رتبه سئو خود را به صورت تضمینی(!) افزایش دهیم.

در عکس زیر نگاهی کلی به این منو می اندازیم :

ctr chart

همانطور که مشاهده می کنید، اطلاعات فوق العاده کاملی در این منو نمایش داده می شود. کلیات این صفحه به این شکل است که نشان می دهد با چه کلمات کلیدی، چه میانگین رتبه ای دارید و از میان کسانی که لینک سایت شما را در نتایج دیده اند، چه تعداد بر روی سایت شما کلیک کرده اند.

 ۴ پارامتر برای هر کلمه کلیدی وجود دارد که لازم است آنها را تعریف کنیم :

  • Clicks : تعداد کلیک هایی که برای آن کلمه کلیدی بر روی لینک سایت شما در نتایج SERP گوگل شده است .
  • Impression : تعداد دفعاتی که لینک سایت شما برای آن کلمه کلیدی در نتایج SERP گوگل دیده شده است.
  • CTR : مخفف عبارت Click Through Rate است و به معنای نسبت کلیک به نسبت بازدید است که معمولا به درصد بیان می شود .
  • Position  : میانگین جایگاه سایت شما در آن کلمه کلیدی در نتایج SERP گوگل را نشان می دهد.

اما از این موارد چه استفاده هایی می توان کرد؟ اکنون می خواهم چند استفاده فوق العاده ارزشمند این اطلاعات را به شما بگویم :

  • تعیین  تعداد دقیق سرچ هر کلمه کلیدی

شما برای اینکه در ابتدای شروع کسب و کار خود یاشروع نگارش یک مقاله جدید بخواهید تحقیقات کلمه کلیدی انجام بدهید، به یک سری ابزارها مانند Google Keyword Planner ، KWFinder  و … نیازدارید. اما هیچ کدام از این ابزارها عددهای درست و دقیقی به شما نمی دهند و صرفا یک معیار نسبی از میزان محبوبیت را به شما نشان می دهد.

اگر بخواهید به تعداد دقیق سرچ یک کلمه کلیدی دست پیدا کنید، تنها راه گوگل ادوردز می باشد که باتوجه به قیمت سر به فلک کشیده دلار (!) ممکن است هزینه بسیار زیادی لازم داشته باشد و از لحاظ اقتصادی به صرفه نباشد!

اما پس ازاینکه کسب و کار خود را راه اندازی کردید و تقریبا یک ماه از فعالیت شما بگذرد،اطلاعات این منو از گوگل سرچ کنسول برای شما نمایان می شود و می توانید به صورت کاملادقیق ببینید با هر کلمه کلیدی چند بار دیده شده اید!

نکته مثبت دیگر این است که کلماتی که در اینجا نشان داده می شوند، کلماتی هستند که گهگاهی سایت شما با آنها در نتایج جستجو ظاهر شده اند. بنابراین اگر کمی ظرافت به خرج دهید ، می توانید این کلمات را استخراج کنید و یک محتوای عالی برای آنها ایجاد کنید. آنگاه می بینید که به راحتی رتبه شما در آن کلمات افزایش پیدا می کند.

  • تعیین استراتژی های تولید محتوا

پس از اینکه از تعداد دقیق سرچ هر کلمه کلیدی مطلع شدید، می توانید استراتژی های تولید محتوا و بازاریابی محتوا خود را تعیین کرده یا بازآرایی کنید!

فرض کنید یک کلمه کلیدی قدرت بالقوه فوق العاده بیشتری از آنچه تصور می کردید داشته است! تنها کاری که باید بکنیم این است که بر روی آن سرمایه گذاری بیشتری انجام بدهیم. به مطلب مربوطه لینک های بیشتری با انکرتکست همان کلمه کلیدی بدهیم، طول آن محتوا را بیشتر کنیم، در آن صفحه از مولتی مدیا استفاده کنیم، سرعت آن صفحه را بهینه کنیم و …. !

درنهایت می بینید در آن صفحه رشد کرده اید و می توانید از این قدرت بالقوه کلمات کلیدی استفاده کنید!

  • کاهش CTR و افزایش رتبه سئو

یکی از مهمترین استفاده های ابزار گوگل سرچ کنسول ، استفاده از آن در جهت کاهش CTR وافزایش رتبه سئو سایت می باشد.

CTR  یکی از اندک مواردی است که گوگل رسما تاثیر آن را در سئو اعلام کردهاست. از لحاظ عقلانی هم طبیعی است! هرچقدر CTR لینک سایت شما در نتایج SERP گوگل بیشتر باشد، به این معناست که لینک شما جذاب تر است و گوگل این طور برداشت می کند که محتوای شما با آن کلمه کلیدی سرچ شده، تناسب محتوایی بیشتری دارد! بنابراین رتبه شما را افزایش می دهد.

۳ – منوی Links To Your Sites

حتما تا بحال برای track کردن یا ردیابی بک لینک ها و لینک بیلدینگ های رقیبان و یا حتی خودتان، از ابزارهای مختلفی استفاده کرده اید.

برخی از این ابزارها مانند Moz و … ابزارهای فوق العاده قدرتمندی هستند اما مدتی زمان لازم است تا تمامی بک لینک های یک سایت را شناسایی کنندو آمار مربوط به آن را آپدیت کنند.

اما ابزار گوگل سرچ کنسول چنین نیست! شاید نتوانید از این قابلیت برای رقیبانتان استفاده کنیداما می توانید از آن برای ردیابی لینک بیلدینگ های خود استفاده کنید. این منو در واقع کامل ترین بخشی است که می توانید کل بک لینک های خود را در آن ببینید. درضمن این منو از هر ابزار دیگری زودتر آپدیت می شود و بک لینک های شما را سریع ترشناسایی می کند .

link to your site

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر از ابزارهای مختلف استفاده کنید، می بینید که هر سیستمی، یک سری ازلینک های شما را تشخیص می دهد. برای مثال همین منو نیز به طور کامل تمامی بک لینکهای شما را نشان نمی دهد اما می توان گفت کامل ترین می باشد! شما باید معیار اصلی خود را این بخش از گوگل سرچ کنسول بگذارید و باقی سایت ها را نیز چک کنید تا بتوانیدمجموعه کلی بک لینک های خود را ردیابی کنید.

۴ – منوی Internal Links

این منو همانند منوی قبلی، لینک ها را نشان می دهد اما لینک های داخلی!

دراین قسمت شما می توانید ببینید به هر کدام از صفحات سایتتان، چه تعداد لینک داخلی داده شده است. همچنین می توانید URL  صفحه دلخواه را وارد کنید و ببینید چه تعداد لینک داخلی به این صفحه داده شده است .

۵ – Manual Action

من همیشه توصیه می کنم در لینک بیلدینگ خودتان دقت کنید و تا می توانید از تکنیک های کلاه سیاه استفاده نکنید!

اما برخی از افراد همواره راه راست را نمی روند و در مورد گوگل، همواره گیر می افتند!زیرا الگوریتم های گوگل بسیار هوشمندتر از آن است که شما فکر می کنید!

حال فرض کنید گوگل بخواهد شما را جریمه کند. در بعضی مواقع ممکن است این شانس را داشته باشید بصورت دستی پنالتی شوید که در اینصورت در منوی Manual Action این موضوع به شما اعلام شود!! این بهترین لطفی است که گوگل در حق خطاکاران می کند وشاید توانستید گناه خود را از کارنامه خود پاک کنید!

manual action

۶ – منوی Mobile Usability

قطعامی دانید که امروزه استفاده از تلفن همراه و گوشی های هوشمند بسیار افزایش یافته است و حتی در بعضی موارد از کامپیوتر و لپ تاپ های شخصی نیز بیشتر شده است!

اگربه آمارهای بازدید سایت خود در گوگل آنالیتیک نگاهی بیندازید، می بینید که درصدکاربران گوشی های هوشمند بسیار زیاد است و در برخی موارد از درصد کاربران دسکتاپ نیز پیشی می گیرد.

به همین دلیل این موضوع بسیار اهمیت دارد که سایت خودمان را برای گوشی های هوشمندبهینه سازی کنیم. گوگل وبمستر در این راه به ما کمک می کند!

منوی Mobile Usability به ما اطلاعاتی درباره میزان بهینه بودن سایت ما برای نسخه گوشی می دهد.

mobile usability

به عنوان مثال همانطور که می بینید از اشکالاتی که به سایت من گرفته، این است که گزینه ها در نسخه گوشی، بیش از حد به هم نزدیک است، یا محتوای صفحه بیش از اندازه صفحه نمایش است.

بنابراین حتما این منو را چک کنید و اشکالات موجود را برطرف کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که نتایج SERP گوگل در دسکتاپ وگوشی با یکدیگر اندکی متفاوت است و اساس این تفاوت چنین اشکالاتی است! پس حتما به آنها توجه کنید تا کاربران گوشی را از دست ندهید!

خب دوستان خسته نباشید !

به پایان سری اموزش های گوگل سرچ کنسول رسیدم . امیدوارم که این اموزش ها براتون مفید بوده باشه و بتونید ازشون استفاده کنید .

اگه سوالی در زمینه گوگل سرچ کنسول داشتید میتونید تو قسمت نظرات مطرحش کنید ما حتما پاسخگو هستیم . همچنین منتظر نظرات سازنده ی شما هستم .

منتظر پست های بعدی باشید .

در پناه حق باشید .

یاعلی .

پوریا مرادی

پوریا مرادی

سلام پوریا مرادی هستم ، متولد تهران ، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته ی مهندسی نرم افزار ، خیلی علاقه مند بودم به شغل های موج سوم و طراحی سایت و سئو سازی . با کمک دوستانم که تو این زمینه تجربه کار کردن داشتن شروع به کار کردیم و الان هم با تیم کدپز در خدمت شما هستم.

تا کنون 264 نفر در کدپز ثبت نام کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید