قسمت هفتم javascript : اموزش تعریف انواع ارایه

خانه » مقالات اموزشی » javascript » قسمت هفتم javascript : اموزش تعریف انواع ارایه
تعریف انواع آرایه در جاوااسکریپت

نویسنده:

محمدرضا احمدی نسب

Statistics-rafiki

تعداد بازدید:

1561

Calendar-amico (2)

تاریخ به‌روزرسانی:

۱۳۹۹-۰۲-۱۸

Work time-rafiki

زمان مطالعه:

5 دقیقه

آرایه ؛ قسمت هفتم آموزش جاوا اسکریپت

در این قسمت از سری آموزش های کدپز به مبحث آرایه در جاوا اسکریپت خواهیم پرداخت.

آرایه چیست؟

آرایه یا array در واقع نوعی متغیر است که به‌جای یک مقدار مشخص می‌تواند مقادیر بیشتری را در خود ذخیره کند. آرایه٬ خودش نوعی object است که ویژگی‌ها و قابلیت‌های مخصوص به خود دارد.

برای مثال شما فرض کنید می خواهید نام شرکت های تولید کننده تلفن همراه را در برنامه ای ذخیره کنید. اگر بدون ارایه بخواهید این فرایند را به پایان برسانید تعداد زیادی متغیر نیاز دارید تا نام تک تک این شرکت ها را در هر کدام ذخیره کنید.

و ده ها یا شاید صد ها نام دیگر که برای هر کدام باید متغیر جدید ایجاد کنیم.اما اگر بخواهیم حتی با تعداد بیشتری نام٬ دسترسی آسانتری نیز به هر کدام از متغیر ها داشته باشیم بهترین راهکار استفاده از ارایه است.

چگونه یک آرایه بسازیم؟

ابتدا یک متغیر با نام دلخواه ایجاد می کنیم. سپس متغیر های مورد نظر را درون [ ]قرار داده و با استفاده از نماد ٬ متغیر ها را از یکدیگر متمایز می سازیم.
به عنوان مثال در زیر آرایه ای از متغیر های مثال قبل را برای شما آماده کرده ایم:

عناصر درون یک آرایه عدد ٬ متن یا هر نوع دیگری از داده را شامل می شوند.

نحوه ی فراخوانی عناصر درون آرایه:

هر یک از عناصر یک آرایه دارای شماره ای منحصر به‌ فرد است که از طریق آن می‌توانیم به عنصر دسترسی داشته باشیم. شماره‌های عناصر از صفر شروع می‌شود و تا n-1 ادامه دارد (n تعداد عناصر است). دقت کنید که شماره ها از صفر شروع می‌شود. پس اولین عنصر شماره‌ی صفر را دارد نه یک.
مثلا اگر در نمونه ی بالا بخواهیم apple را فراخوانی کنیم٬ خانه ی شماره ی ۱ را فرامیخوانیم:

متد ها:

آرایه‌ها نیز مانند اشیاء امکان ایجاد تغییرات دارند. در واقع جاوا اسکریپت ابزارهایی برای کار با آرایه‌ها به ما داده است که ما به این ابزارها متد می‌گوییم. متدها در آرایه‌ها کارهای مختلفی روی آن آرایه انجام می‌دهند. مثلا بعضی از متدها چینش عناصر در را تغییر می‌دهد، برخی متدها عناصری را حذف یا به آن اضافه می‌کند و … در این قسمت آز آموزش جاوا اسکریپت مهم‌ترین متدها در آرایه‌ها را بررسی می کنیم.

متدی برای طول آرایه:

متد .length برای تعیین طول آرایه یا به بیان دیگر تعداد عناصر موجود در آن استفاده می شود که مثالی از نحوه استفاده از این متد را در کادر زیر مشاهده می کنید:

متد ()toString:

toString همانطور که از نامش پیدا است، آرایه شما را به یک جمله string تبدیل و عناصر آن را به کمک , از هم جدا می‌کند! با هم مثال زیر را برای درک بهتر مرور می‌کنیم:

خروجی کد نیز به صورت زیر خواهد بود:

samsung , apple , huawei

متد ()join:

متد جوین دقیقا همان کار متد toString() را انجام می‌دهد؛ با این تفاوت که شما می‌توانید عناصر آرایه را با حرف دلخواه از هم جدا کنید. در واقع در متد toString نتیجه نهایی توسط , از هم جدا شده است ولی در متد join این علامت را ما تعیین می‌کنیم.

متد ()pop:

این متد آخرین عنصر از آرایه ما را برمی‌دارد. در واقع وقتی می‌خواهید آخرین عنصر را از آن بردارید، کافی است نام آن را بنویسید، یک نقطه بگذارید و متد popرا در ادامه آن بنویسید.

متد ()Push :

وقتی می‌خواهیم یک عنصر به آرایه اضافه کنیم، از این متد استفاده می‌کنیم. استفاده از این متد هم بسیار ساده است و تنها باید بعد از نام آرایه کلمه Push را بنویسید. سپس دو پرانتز باز کنید و عنصر مورد نظر خود را به‌صورت رشته یا عدد در داخل آن پوش کنید.

متد ()splice:

اگر می‌خواهید مراحل اضافه و کم کردن در آرایه و تغییر عناصر را با دقت بیشتری انجام دهید، باید از splice استفاده کنید. در واقع شاید ما همیشه نخواهیم عناصر را به انتهای آرایه اضافه کنیم. حذف عناصر از آرایه نیز ممکن است در محل متفاوتی به‌غیر از شماره آخر باشد. برای این کار از متد splice استفاده می‌کنیم.
از متد splice هم برای اضافه کردن عناصر به آرایه استفاده می‌شود هم برای حذف کردن آن‌ها.

متد ()Slice:

گاهی می‌خواهیم از آرایه فعلی، یک آرایه جدید بسازیم! در این حالت از متد slice استفاده می‌کنیم. این متد چیزی از آرایه اصلی حذف نمی‌کند؛ بلکه یک آرایه جدید تشکیل می‌دهد

امیدوارم این قسمت از آموزش جاوا اسکریپت برای شما مفید بوده باشه.

برای آشنایی بیشتر با مطالب این قسمت به javatpoint مراجعه کنید.

محمدرضا احمدی نسب

محمدرضا احمدی نسب

سلام.محمدرضا احمدی نسب هستم.متولد تهران.دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مهندسی نرم افزار.با چند تا از دوستان که تجربه این کار رو داشتن آشنا شدم و به خاطر علاقه ای که به طراحی سایت داشتم به این گروه ملحق شدم.

تا کنون 264 نفر در کدپز ثبت نام کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید