الگوریتم کافئین گوگل : بررسی این الگوریتم و معرفی طرز کار و مزایا و معایب اش

خانه » مقالات اموزشی » seo » الگوریتم کافئین گوگل : بررسی این الگوریتم و معرفی طرز کار و مزایا و معایب اش
الگوریتم کافئین گوگل : بررسی این الگوریتم و معرفی طرز کار و مزایا و معایب اش

نویسنده:

پوریا مرادی

Statistics-rafiki

تعداد بازدید:

2788

Calendar-amico (2)

تاریخ به‌روزرسانی:

۱۳۹۹-۰۲-۱۸

Work time-rafiki

زمان مطالعه:

5 دقیقه

الگوریتم کافئین


سلام خدمت شما دوستان همراهان عزیز کدپز.
امیدوارم که حالتون خوب باشه !!!


این روزها گوگل بین مخاطبین محبوبیت زیادی به دست آورده و یکی از مهم ترین و بزرگ ترین و همینطور پر کاربرد ترین موتورهای جست و جوعه. به همین خاطر تلاش های زیادی برای حفظ اعتبار خودش از جمله رضایت کاربران انجام میده و یکی از این تلاش ها ایجاد تغییراتی در زمینه الگوریتم ها است ؛ این الگوریتم ها عبارت اند از :
الگوریتم پاندا
الگوریتم پنگوئن
الگوریتم مرغ مگس خوار
الگوریتم پیج لایوت
الگوریتم کبوتر
الگوریتم موبایل گدون
الگوریتم rank brain
الگوریتم fred
الگوریتم موش کور
الگوریتم گورخر

این الگوریتم ها قطعا تاثیر مستقیمی بر تغییر رتبه بندی سایت ها دارن. هدف از ایجاد این تغییرات نمایش عنوان های سایت ها است تا با خواست و نیاز کاربران همسو باشه. با به روز رسانی این الگوریتم ها روز به روز تطابق میان صفحات جست و جو با نیاز کاربران بیشتر میشه.
به طور کلی، هدف اصلی در بهینه سازی سایت افزایش بازدید کاربران از سایت است. هر کاربر در 99درصد مواقع به دنبال پیدا کردن جواب سوالات یا کالای مورد نظر خود است. پس هر چه سایت مثل سایت کدپز محتوای بیشتری داشته باشه تعداد کاربر بیشتری از اون بازدید خواهند کرد.
به همین علت سئوکاران به هدف افزایش بازدید سایت طی یک برنامه ی مشخصی سایت خود را تجزیه و تحلیل می کنن تا نقاط قوت و ضعف خود را بررسی کنن و در جهت رفع نقاط ضعف خود بر میان که یکی از کارها تغییر در محتوای سایت است. خب بعد از تغییر در محتوای سایت گوگل باید تغییرات رو شناسایی کنه تا تاثیری در رتبه ی سایت داشته باشه. قبلا گوگل سیستمی به نام ایندکس داشت و هر سایت طبق کلمات کلیدی خاصی که داشت و در گوگل هم ثبت شده بود گروه بندی می شد و وقتی کاربری واژه ای جست و جو می کرد متناسب با موضوع جست و جو شده یکی از صفحات ایندکس در اختیار او قرار می داد.
از جمله معایب روش ایندکس این است که سرعت به روز رسانی گروه ها با هم متفاوت است و زمانی که کاربران موضوعات مورد نظرشون رو در گوگل جست و جو می کردن با صفحات قدیمی مواجه می شدن چون گوگل برای آپدیت هر گروه باید اطلاعاتی که از صفحات ورودی به دست می آورد رو آنالیز کنه و این کار زمان متفاوتی می گیره و به همین علت نتیجه ی به روز رسانی صفحات جست و جو به صورت همزمان اتفاق نمی افتد و برای رفع این مشکل از الگوریتم کافئین رونمایی کرد.

الگوریتم کافئین (caffeine) گوگل:


الگوریتم گوگل کافئین به صورت پیوسته در حال جست و جوی صفحات وب است و وب سایت ها رو در زمان بسیار کمی ایندکس می کند . قبل ها نمایش صفحات جست و جو به وسیله ی سیستم ایندکس انجام می شد ولی اکنون الگوریتم کافئین این کار رو به صورت مداوم و زنده(live ) انجام میدهد.
گوگل در سال 2009 الگوریتم کافئین رو معرفی کرد تا بتونه ساختار ایندکس سایت ها رو در بانک اطلاعاتی خودش تغییر بده و نحوه ی نمایش نتایج صفحات جست و جو رو بهبود دهد. به این علت که قبل از آن ساختار مشخصی وجود نداشت و در نمایش صفحات جست و جو آشفتگی به چشم می خورد که باعث می شد کاربر نتواند به نتیجه ی دلخواهش برسد.
همانطور که می دانید گوگل یک موتور جست و جوی متن محور است و برایش محتوای سایت ها اهمیت زیادی دارد ، به همین علت است که تولید محتوا در بهینه سازی سایت اهمیت زیادی دارد.
هنگامی که مدیر سایت یا مسئول سئو تغییراتی رو در محتوای سایت ایجاد می کند ، گوگل باید از این تغییرات مطلع شود و تشخیص این تغییرات به وسیله ی الگوریتم کافئین انجام می شود. به طور کلی این الگوریتم سرعت بیشتری نسبت به ایندکس دارد و همانطور که گفته شد مطالب دسته بندی شده به صورت آنی و بلادرنگ به روز رسانی می شوند. در هر ثانیه صفحات بسیاری به روز می شود و کاربران اطلاعات به روزی را در اختیار خواهند داشت.
شرکت گوگل این الگوریتم رو با الهام از ذهن انسان ساخته که با سرعت بالای خود این امکان را برای موتور جست و جو ایجاد کرده تا جست و جوی معنایی را در مقیاس بزرگتری انجام بدهند. در حقیقت با افزایش محتواهای موجود در سایت ها وجود این الگوریتم ضرورت پیدا کرده است.
الگوریتم کافئین همانند الگوریتم مرغ مگس خوار عمل می کنه که به هدف سرعت بخشیدن به نتایج جست و جو و همینطور اختصاصی تر کردن اون ها کلمه ی کلیدی وارد شده، ایجاد شده است. علاوه بر این تعامل نتایج جست و جو با محتوای شبکه های اجتماعی رو به میزان چشم گیری افزایش داده است. به همین علت فعالیت های شبکه های اجتماعی در حال حاضر روی سئوی سایت تاثیر مثبتی دارد.

ضرورت ورود الگوریتم کافئین :


در گذشته زمانی که کاربران موضوعات مورد نظر خود را در گوگل جستجو می‎کردند، با صفحات قدیمی روبرو می‎شدند. زیرا گوگل از سیستم سنتی index استفاده می‎کرد که در آن صفحات بشکل لایه ای تعریف شده بود. در این شرایط برخی از لایه‏ ها‎ با سرعت کم و برخی دیگر با سرعت بالاتری به روزرسانی می‎شدند. لایه اصلی نیز به طور تقریبی هر دو هفته یکبار تغییر می‎کرد. به علاوه گوگل باید برای به روز رسانی هر لایه اطلاعات صفحات ورودی را آنالیز می‎کرد که خود باعث ایجاد تاخیر بین لایه‏ ها‎ می‎شد.
این در حالی است که در الگوریتم کافئین، گوگل صفحات را در بخش‏ها‎ی کوچکی آپلود می‎کند و به محض یافتن صفحه جدید و یا تغییرات بر روی صفحات قبلی، بدون فوت زمان، آن را به شکل مستقیم در فهرست خود وارد می‎کند. به این صورت که در مدت زمان کوتاهی اجازه index کردن صفحات سایت را در مقیاس بزرگ ایجاد می‎کند.

نحوه عملکرد الگوریتم کافئین گوگل :


لازم به ذکر می باشد که الگوریتم کافئین گوگل در هر لحظه ، بیش از صد هزار صفحه را در فهرست جستجو خود به روز رسانی می کند و همچنین امکان جستجوی زنده را برای کاربران خود فراهم می سازد. از سمت دیگر ، وبمستر های وبلاگ ها و وب سایت ها می توانند به صورت زنده و پویا در نتیجه های جستجوی گوگل ، وب سایت خود را در معرض نمایش قرار دهند.
همچنین لازم به ذکر می باشد که تولید کنندگان محتوا و کاربران نیز از این امتیازات ویژه برخوردار می شوند و قادر هستند از این قابلیت ویژه استفاده نمایند.
همچنین لازم به ذکر می باشد که میزان کارآیی الگوریتم کافئین گوگل به حدی می باشد که قادر است ، بیش از یک صد میلیون گیگابایت اطلاعات را ، در یک پایگاه داده ذخیره نماید و به میزان یک صد هزار گیگابایت نیز اطلاعات را به صورت روزانه اضافه نماید.
جالب است بدانید که تنها الگوریتم کافئین می تواند این میزان اطلاعات را نگهداری نماید و موضوع جالب تر این است که تنها با استفاده از 625 هزار آیفون می توان این میزان از اطلاعات را نگهداری نمود.
لازم به ذکر می باشد که کمپانی گوگل در ساخت و تولید الگوریتم گوگل از ذهن انسان الهام گرفته است. این الگوریتم به دلیل سرعت بسیار بالایی که دارد ، این اجازه را به موتور جستجوی گوگل می دهد تا در مقیاس بزرگ تر ، جستجوی معنایی را بر عهده بگیرد.
به عبارت دیگر با توسعه اطلاعات موجود در شبکه جهانی اینترنت ، وجود از الگوریتم کافئین ضرورت بسیاری دارد. حمایت از محتوای وب سایت‏‎ ها ، یکی از اهداف اصلی کمپانی گوگل در ساخت الگوریتم کافئین می باشد.

مزایای الگوریتم کافئین :

  • سرعت ایندکس سازی: سرعت به روزرسانی صفحه ها در این الگوریتم بسیار زیاد است و در هر ثانیه هزاران صفحه به روز رسانی می شود و کاربران می توانند به جدیدترین و به روز ترین صفحات دسترسی داشته باشند .
  • بالا بودن سرعت الگوریتم کافئین به گوگل کمک می کند تا جست و جوی معنایی در عبارات را در مقیاس های بزرگتری انجام بدهد و نتایج بهتر و مطلوب تری رو در اختیار کاربران قرار دهد.
  • اندازه ی ایندکس: کافئین با تقریبا 100 میلیون گیگابایت فضای ذخیره سازی در یک پایگاه داده، روزانه صدها هزار گیگابایت بیشتر اضافه می شود.
  • ارتباط:کافئین یک تغییر الگوریتمی نبود؛ با این حال نتایج جست و جو به دلیل ایندکس شدن جزئی بهبود یافته است.
  • مقیاس پذیری: کافئین به منظور مقیاس توسعه ی وب طراحی شده است

معایب الگوریتم کافئین :

یکی از عیب های استفاده از این روش این می باشد که سرعت به روز رسانی گروه های مختلف با هم متفاوت است و از سمت دیگر گوگل نیز برای به روز رسانی کردن هر گروه ، می بایست اطلاعات صفحه های ورودی وب را تجزیه و تحلیل نماید که در این روش نیز زمان آنالیز متفاوت می باشد. به همین دلیل به روز رسانی کردن صفحه ها به صورت همزمان نمی باشد ، ولی در حال حاضر کمپانی گوگل برای رفع کردن این مشکل ، الگوریتم کافئین را راه اندازی کرده است که مشکلات موجود در آن مشاهده نمی شود.

کارایی الگوریتم کافئین گوگل :

یکی از بهترین مزیت هایی که این روش دارد ، مدت زمان کمی است که برای به روز رسانی کردن صفحات احتیاج دارد ، به این صورت که در ابتدا صفحه های وب در قالب یک فایل کوچک قرار می گیرند و پس از تغییر هر صفحه ، تغییرات اعمال شده نیز بلافاصله به صورت مستقیم در صفحه مورد نظر اعمال خواهد شد. همچنین لازم به ذکر می باشد که الگوریتم کافئین گوگل ، به عنوان یک پشتیبان مطلوب برای محتوای وب سایت ها به شمار می رود.

برخی ویژگی های الگوریتم کافئین گوگل :

جستجوی معنایی در عبارت ها :

لازم به ذکر است که الگوریتم کافئین گوگل از سرعت بسیار بالایی برخوردار می باشد. به همین دلیل به موتور جستجوی گوگل کمک زیادی می کند تا جست و جوی معنایی در عبارت ها را مقیاس های بزرگ تر انجام دهد در و به همین دلیل نتیجه های بهتر و بیشتری را در اختیار کاربران گوگل می گذارد.

سرعت بالا در به روز رسانی کردن صفحات نتایج :

لازم به ذکر می باشد که به روز رسانی کردن صفحات در الگوریتم کافئین گوگل از سرعت بالایی برخوردار می باشد و در هر ثانیه صفحه های زیادی را به روز رسانی می کند و در نتیجه این موضوع باعث می شود تا کاربران گوگل به جدیدترین صفحه های وب دسترسی پیدا کنند.

خیلی خب

ممنونم که با من همراه بودید.

در پناه حق باشید .

یاعلی

پوریا مرادی

پوریا مرادی

سلام پوریا مرادی هستم ، متولد تهران ، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته ی مهندسی نرم افزار ، خیلی علاقه مند بودم به شغل های موج سوم و طراحی سایت و سئو سازی . با کمک دوستانم که تو این زمینه تجربه کار کردن داشتن شروع به کار کردیم و الان هم با تیم کدپز در خدمت شما هستم.

تا کنون 264 نفر در کدپز ثبت نام کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید