شیء ریاضی یا math objectدرجاوا اسکریپت ؛ قسمت سیزدهم آموزش جاوا اسکریپت

شیء ریاضی یا math objectدرجاوا اسکریپت ؛ قسمت سیزدهم آموزش جاوا اسکریپت

بعد از سه جلسه آموزش و بررسی مبحث تاریخ در جاوا اسکریپت شیء ریاضی یا math object موضوع مورد بحث ما در این جلسه است. اگر از جاوا اسکریپت استفاده می کنید و با ریاضی هم سر و کار دارید حتما این قسمت رو دنبال کنید . در اصل شیء ریاضی جاوا اسکریپت به شما این اجازه را می دهد که عملیات ریاضی روی اعداد انجام دهید.

شروع کار با شیء ریاضی

شیء ریاضی دارای توابعی است که در ادامه ی این آموزش آنها را بررسی خواهیم کرد. اما قبل از این که این توابع را معرفی کنیم به چند نکته باید توجه کنیم. اولین نکته این که برخلاف دیگر اشیاء عمومی و بزرگ جاوا اسکریپت ، شی ریاضی سازنده ندارد. نکته بعدی این که توابع این شیء همگی استاتیک هستند. نکته ی آخر هم اینکه برای استفاده از این توابع نیازی به نوشتن شی ریاضی در ابتدا نیست.

توابع شی ریاضی

اکنون این توابع را ، البته توابع مهم و کاربردی را ، معرفی کرده و کاربرد و شکل نوشتن آنها را بررسی خواهیم کرد.

تابع رند کردن Math.round()

این تابع که یکی از توابع کاربردی در شیء ریاضی است ، مقدار ورودی ما را به سمت نزدیک ترین رقم صحیح گرد می کند. شکل نوشتن و نحوه ی استفاده از این تابع نیز به صورت زیر می باشد:

تابع توان رسانی Math.pow()

در این تابع ما دو مقدار پایه و توان را به عنوان ورودی به تابع می دهیم و مقدار نهایی را به عنوان خروجی دریافت می کنیم. در اعداد ورودی عدد اول پایه و عدد دوم توان است . شکل دستوری این تابع را نیز مشاهده می کنید:

تابع ریشه ی دوم Math.sqrt()

این تابع پیاده سازی شده در شیء ریاضی ، ریشه ی دوم عدد داده شده را محاسبه و پاسخ آنرا برمی گرداند. این تابع را به صورتی که در زیر مشاهده می کنید استفاده می کنیم :

تابع قدر مطلق Math.abs()

در شیء ریاضی تابعی به نام قدر مطلق یا abs( absolute ) وجود دارد که کار قدر مطلق در ریاضیات را برای ما انجام می دهد و به صورتی که در زیر نوشته شده از آن استفاده می شود:

تابع سینوس و کسینوس Math.sin() و Math.cos()

تابع سینوس یکی دیگر از توابع شیء ریاضی است که نسبتا کاربرد زیادی هم برای ما دارد. این تابع به صورت پیش فرض مقدار زاویه را بر حسب رادیان می گیرد و اگر بخواهیم زاویه ای را برحسب درجه به این تابع مقدار دهی کنیم باید زاویه مورد نظر را در عدد پی ضرب کرده و تقسیم بر ۱۸۰ کنیم.

تابع کمینه و بیشینه Math.min() و Math.max()

این تابع کمینه و بیشینه را از بین مقادیر داده شده در ورودی تابع تشخیص داده و اعلام می کند. به صورت زیر می توانید از این توابع استفاده کنید:

تابع تصادفی Math.random()

این تابع یک عدد تصادفی بین ۰ و ۱ تولید می کند:

توابع دیگری نیز در شیء ریاضی جاوا اسکریپت وجود دارد که می توانید برای دیدن آنها به w3schools مراجعه کنید.

امیدوارم این قسمت برای شما مفید بوده باشه.

برچسب ها : آموزش جاوا اسکریپت، آموزش کامل جاوا اسکریپت

دیدگاه تازه ای بنویسید