Object یا شیء در جاوا اسکریپت : قسمت پنجم آموزش جاوا اسکریپت

قسمت پنجم جاوا اسکریپت : Object در جاوا اسکریپت چگونه عمل میکند ؟

Object یا شیء در جاوا اسکریپت ; قسمت پنجم آموزش جاوا اسکریپت

ما در قسمت های قبلی به تاریخچه و کاربردهامبانی درج کدها , انواع داده , عملگرها و توابع جاوا اسکریپت پرداختیم و در این قسمت قصد داریم به مبحث اشیاء در این زبان برنامه نویسی بپردازیم.

شیء یا object

تلفن های همراه  یک نوع شیء هستند.یک تلفن همراه ویژگی هایی از قبیل رنگ و اندازه و … و متد هایی مانند تماس گرفتن و پیامک دادن و … دارد.

تمام تلفن های همراه ویژگی های مشترکی دارند اما مقدار و اندازه ی آنها ممکن است متفاوت باشد.همچنین متد ها و توابع یکسانی دارند اما نحوه ی اجرا و زمان اجرا در آنها ممکن است متفاوت باشد.

در قسمت های قبلی آموزش جاوا اسکریپت هم اشاره شد که از متغیر ها برای ذخیره ی مقادیر داده ها استفاده می شود

اشیاء در جاوا اسکریپت

یک شیء یا بطور کلی اشیاء در جاوا اسکریپت نیز می توانند مقادیر داده ها را در خود ذخیره کنند.با این تفاوت که اشیاء مقادیر زیادی را می توانند در خود ذخیره کنند.

بعنوان مثال در نمونه کد زیر چند مقدار یا ویژگی به یک تلفن همراه نسبت داده شده است.

خصوصیات اشیاء در جاوا اسکریپت

در جاوا اسکریپت خصوصیات اشیاء به صورت جفت های اسم (name:value) به آنها اطلاق می گردد.

متد های اشیاء در جاوا اسکریپت

متدها در واقع عملیاتی هستند که می توان روی شی انجام داد.متدها به عنوان تعریف تابع در خصوصیات ذخیره می گردند.

تعریف یک شیء در جاوا اسکریپت

یک شئ جاوا اسکریپت را می توان با نوشته ی متنی تعریف کرد.

بعنوان مثال با قطعه کد زیر یک شیء به نام person با چند ویژگی می سازیم:

یادآوری: خط فاصله ها و استفاده از enter برای رفتن به خط بعدی اهمیتی نداشته و توسط جاوا اسکریپت نادیده گرفته می شود.

نحوه ی دسترسی به خصوصیات اشیاء

در جاوا اسکریپت به دو روش می توان به خصوصیات اشیاء دسترسی پیدا کرد:

دسترسی به متد های اشیاء

از طریق قطعه کد زیر می توان به یک متد از شیء ساخته شده دسترسی پیدا کرد:

نکته ۱: توجه داشته باشید که هیچگاه نباید رشته ها (strings)، اعداد (numbers)، بولی ها (Booleans) را به عنوان شی تعریف کنید! زیرا این کار کد را پیچیده تر ساخته و سرعت اجرای برنامه را کاهش می دهد.

نکته ۲: اگر متغیری را در جاوا اسکریپت با کلیدواژه ی “new” تعریف کنید، آن متغیر به عنوان یک شیء ایجاد می گردد.

برای مثال قطعه کد زیر ساخت شیء x  از نوع رشته را نمایش می دهد:

به پایان این قسمت از آموزش جاوا اسکریپت رسیدیم.امیدوارم مطالب این قسمت برای شما مفید بوده باشه.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره اشیاء در جاوا اسکریپت به w3schools و javatpoint مراجعه کنید.

منتطر آموزش های بعدی جاوا اسکریپت درسایت کدپز باشید.

برچسب ها : اموزش جاوا اسکریپت، اموزش کامل جاوا اسکریپت

دیدگاه تازه ای بنویسید