scope ; قسمت هفدهم آموزش جاوا اسکریپت

خانه » مقالات اموزشی » javascript » scope ; قسمت هفدهم آموزش جاوا اسکریپت
جلسه هفدهم جاوا اسکریپت

نویسنده:

محمدرضا احمدی نسب

Statistics-rafiki

تعداد بازدید:

695

Calendar-amico (2)

تاریخ به‌روزرسانی:

۱۳۹۸-۰۶-۲۱

Work time-rafiki

زمان مطالعه:

5 دقیقه

scope ؛ قسمت هفدهم آموزش جاوا اسکریپت

در این قسمت از آموزش جاوا اسکریپت کدپز به مبحث scope می‌پردازیم. امیدوارم مطالب که تو این قسمت بیان میشه براتون مفید باشه.

scope چیست؟

scope مرتبط با مباحث accessibility (دسترسی) و visibility (نمایانی) است که در اصل این مباحث در برنامه نویسی به یک مفهوم اشاره می‌کنند.

هر دوی این کلمات به این مبحث اشاره می کنند که یک متغیر یا عنصر دیگر در یک قطعه کد، از کدام قسمت ها قابل دسترسی باشد.

در جاوا اسکریپت دو نوع scope داریم:

local یا منطقه ای
global یا سراسری

در جاوا اسکریپت، اشیاء و توابع نیز متغیر به حساب می‌آیند. بر این اساس می‌توان گفت scope ها سطح دسترسی متغیر ها (variables)، اشیاء (objects) و توابع (functions) را تعیین می‌کنند.

یکی از مهم ترین مباحث مربوط به scope، بحث توابع است. در جاوا اسکریپت هر تابع یک scope جداگانه تعریف می کند، بنابراین متغیرهایی که در یک تابع تعریف شوند یک scope از نوع محلی نسبت به آن تابع پیدا می کنند. در ادامه با توضیحات بیشتر با این مفهوم آشنا خواهید شد.

local scope یا متغیرهای محلی

اگر متغیری در یک تابع تعریف شود، دامنه اش نسبت به آن تابع محلی خواهد ماند و به اصطلاح می‌گوییم چنین متغیر هایی، Function scope (دامنه‌ی تابعی) دارند. معنی ساده‌ی آن این است متغیر مورد نظر ما تنها از داخلِ خود تابع در دسترس خواهد بود.

global scope یا متغیر های سراسری

در جاوا اسکریپتscope سراسری یا Global همان شیء window است. شیء window شیء ای است که تمام محتوای window (پنجره ی مرورگر شما) را در اختیار دارد و تمام متغیر های سراسری (global variables) به آن تعلق دارند.

تبدیل scope

اگر مقداری خاص را به متغیری نسبت دهید که به صورت صریح بیان یا اظهار نشده باشد، به شکل خودکار تبدیل به یک متغیر سراسری یا همان global می شود.

منظور از اظهار (declare) استفاده از var هنگام معرفی یک متغیر است. declare مقدار دهی یک متغیر همانطور که قبلا /فتیم به شکل زیر است:

حالت strict یا سختگیرانه چیست؟

تمام مرورگر های بروز دنیا به شما اجازه می‌دهند جاوا اسکریپت را در Strict Mode (حالت سخت‌گیرانه) اجرا کنید. در این حالت متغیر ها به هیچ عنوان به صورت خودکار تبدیل به سراسری نمی‌شوند.

مبحثی که در این قسمت به آن پرداختیم یکی از مباحث کاربردی و مهم در برنامه نویسی جاوا اسکریپت به شمار رفته و بسیاری از خطاهای ابتدایی در برنامه نویسی این زبان مربوط به این قسمت است.

امیدوارم مطالب این قسمت برای شما مفید بوده باشه.برای دیدن مثال هایی از این مبحث به سایت w3schools مراجعه کنید.

محمدرضا احمدی نسب

محمدرضا احمدی نسب

سلام.محمدرضا احمدی نسب هستم.متولد تهران.دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مهندسی نرم افزار.با چند تا از دوستان که تجربه این کار رو داشتن آشنا شدم و به خاطر علاقه ای که به طراحی سایت داشتم به این گروه ملحق شدم.

تا کنون 264 نفر در کدپز ثبت نام کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید