از سری آموزش های کدپز با قسمت سوم آموزش جاوا اسکریپت در خدمتتون هستم.
اگر قسمت های قبلی آموزش جاوا اسکریپت رو تو سایت مشاهده نکردید حتما قبل از دیدن این قسمت یه سر به قسمت اول جاوا اسکریپت و قسمت دوم آموزش جاوااسکریپت بزنید.
در برنامه نویسی چه در زبان جاوا اسکریپت چه در هر زبان دیگری، نوع داده مفهوم بسیار با اهمیتی است. برای اینکه بتوان روی متغیرها عملیات انجام داد، دانستن نوع داده ای که در آنها ذخیره است، بسیار مهم است. بدون نوع داده، کامپیوتر قادر نیست مسائل را به درستی بررسی و حل کند.
در جاوا اسکریپت ارزیابی عبارت ها از چپ به راست صورت می گیرد.و جایگشت های مختلف یک عبارت می تواند نتایج مختلفی داشته باشد.
برای مثال عبارت 8+2+ali بصورت زیر چاپ می شود:
Ali28
اما عبارت 2+8+ali بصورت 10ali چاپ می شود.
در عبارت اول چون اولین مؤلفه رشته است بقیه را هم رشته در نظر گرفته و در کنار یکدیگر قرار می دهد اما در عبارت دوم ابتدا ۲و۸ را که عددی هستند جمع می کند سپس با یک رشته بصورت رشته ای جمع می کند.
انواع داده در جاوا اسکریپت
رشته یا String
یک رشته یا یک رشته متن عبارت از مجموعه ای حرف است که داخل ‘ ‘ یا “ “ قرار می گیرد; مانند ‘javascript’ یا “codepaz”
رشته در جاوا اسکریپت برای مرتب کردن و دستکاری متن استفاده می شود. یک رشته در جاوا اسکریپت یک مجموعه از حروف از قبیل “پرستار” را در خود ذخیره می کند.
طول رشته را با استفاده از length به صورت زیر محاسبه کرد:
1 2 |
var code = "codepaz"; var num = code.length; |
حروف ویژه((special character
امکان دارد شما در یک جمله بخواهید یک کلمه یا حرف ویژه استفاده کنید.برای مثال
1 |
var x = "We are the so-called "Vikings" from the north."; |
این عبارت در خروجی بصورت We are the so-called چاپ خواهد شد.
برای این که این مشکل را رفع کنیم از /(Backslash) به صورت زیر استفاده می کنیم:
1 |
var x = "We are the so-called \"Vikings\" from the north."; |
رشته ها می توانند شیء باشند!
با استفاده از اصطلاح new می توان رشته ها را به صورت شیء نیز تعریف کرد.(البته این قابلیت به دلیل کند کردن اجرا توصیه نمی شود)
متد های قابل استفاده در جاوااسکریپت را در قسمت پایین مشاهده می کنید:
charAt() حرف موجود در ایندکس تعیین شده را بر می گرداند
charCodeAt() معادل یونی کد حرف قرار گرفته در ایندکس مشخص شده را بر می گرداند
concat() دو یا چند رشته را به هم وصل می کند و کپی رشته وصل شده را بر می گرداند
fromCharCode() مقدار یونیکد را به حرف تبدیل می کند
indexOf() موضع اولین وقوع یک مقدارخاص در یک رشته را بر می گرداند
lastIndex() موضع آخرین وقوع یک حرف خاص تعیین شده را در یک رشته بر می گرداند
localeCompare() دو رشته را در حوزه محلی جاری مقایسه می کند
match()رشته ای را از نظر وجود حروف یکسان با عبارت معمول جستجو کرده و همسان ها را بر می گرداند
replace() رشته را به دنبال مقداری گشته و رشته جدید را با مقدار جایگزین شده بر می گرداند
search() رشته ای را برای مقداری جستجو کرده و موضع معادل را بر می گرداند
slice() بخشی از یک رشته را استخراج کرده و به عنوان رشته ای جدید بر می گرداند
split() رشته ای را به آرایه ای از رشته های فرعی تقسیم می کند
subStr() بخشی از رشته را از موضع شروع تا تعداد مشخص شده ای از حروف استخراج می کند
substring() بخشی از رشته را که بین دو موضع مشخص است، استخراج می کند
toLocaleLowerCase() رشته را به حروف کوچک تبدیل می کند، برحسب حروف محلی میزبان
toLocaleUpperCase() رشته را به حروف بزرگ تبدیل می کند، مطابق حروف محلی میزبان
toLowerCase() رشته را به حروف کوچک تبدیل می کند
toString() مقدار یک شی رشته ای را بر می گررداند
toUppercase() رشته را به حروف بزرگ تبدیل می کند
trim() فاصله خالی را از هر دو سر رشته حذف می کند
valueOf() مقدار ابتدایی شی رشته ای را بر می گرداند
اعداد در جاوااسکریپت
در جاوا اسکریپت فقط یک نوع عدد وجود دارد.اعداد می توانند با اعشار یا بدون اعشار استفاده بشوند.
برای اعداد خیلی بزرگ یا خیلی کوچک می توان از نماد علمی استفاده کرد.مانند مثال زیر:
1 2 |
var x = 123e5; // 12300000 var y = 123e-5; // 0.00123 |
جاوااسکریپت از الگوی سایر زبان ها مبنی بر استفاده ار چند ساختار برای اعداد پیروی نمی کند.اعداد در جاوا اسکریپت همیشه در ۶۴ بیت ذخیره می شوند.
اعداد نیز مانند رشته ها می توانند شیء باشند!
داده های صحیح یا غلط(BOOLEAN)
داده های این نوع تنها می توانند دو مقدار صحیح یا غلط داشته باشند.
جاوااسکریپت و آرایه (ARRAY)
آرایه ها در جاوا اسکریپت با علامت کروشه [ ] نوشته می شوند. آیتم های هر آرایه با استفاده از ویرگول از هم جدا می شوند. آرایه یک متغیر خاص است که می توانید به طور همزمان چندین مقدار را در آن ذخیره نمایید.
شماره گذاری خانه های آرایه ها از ۰ شروع می شود.این جمله به این معنی است که اولین خانه ی آرایه دارای شماره ۰ خانه ی دوم دارای شماره ۱ و … خواهند بود.
در این قسمت انواع داده ها را در جاوااسکریپت بررسی کردیم.
امیدوارم این آموزش برای شما مفید بوده باشه.
منتظر قسمت های بعدی آموزش جاوااسکریپت از کدپز باشید.
برای آموزش و تمرین بیشتر به سایت های w3schools و javatpoint مراجعه کنید.