قالب وردپرس شامل چه فایل هایی است و کاربرد فایل ها برای طراحی چیست؟

خانه » مقالات اموزشی » وردپرس » قالب وردپرس شامل چه فایل هایی است و کاربرد فایل ها برای طراحی چیست؟
قالب وردپرس شامل چه فایل هایی است و کاربرد فایل ها برای طراحی چیست؟

نویسنده:

سجاد حسین زاده

Statistics-rafiki

تعداد بازدید:

1250

Calendar-amico (2)

تاریخ به‌روزرسانی:

۱۴۰۰-۱۲-۱۰

Work time-rafiki

زمان مطالعه:

5 دقیقه

قالب وردپرس شامل چه فایل هایی است و کاربرد فایل ها برای طراحی چیست؟

باسلام اعضای تیم کدپز در این قسمت سعی دارند که به معرفی قالب های وردپرس و بیان کاربرد های آن بپردازند.

پیش نیاز ورود به این مقاله داشتن اطلاعاتی راجب وردپرس و محیط کاری وردپرس میباشند.

معرفی و کاربرد فایل های قالب وردپرس:

اصلی ترین فایل های تشکیل دهنده ی وردپرس function.php و style.css هستند. که در این فایل توابع اصلی وردپرس و همچنین توابعی که بعد ها توسط کاربران اضافه میشود قرار دارد و در فایل دوم استایل های موجود در وب سایت قرار میگیرد.

به طور کلی فایل های تشکیل دهنده ی یک قالب وردپرس به دو نوع کلی هست:

نوع اول فایل هایی هستند که عملکرد خود را از حلقه های وردپرس وام گرفته و حالت دوم فایل هایی هستند که عملکرد آن ها در حلقه ها صورت می پذیرد.

معرفی اصلی فایل های وردپرس:

اما قبل از اینکه در رابطه با فایل های اصلی وردپرس صحبت کنیم کمی به فایل های خارج از حلقه های وردپرس می پردازیم.

هنگامی که به فایل های خارج از حلقه های وردپرس مراجعه میکنیم این مورد به این معنی است که مولفه هایی از برگه های شما خارج از محتوای اصلی آن برگه مورد انتظار است.که میتواند شامل محتوا در سربرگ و یا پابرگ شود.

باید این نکته را بدانید سربرگ هرقالب وردپرس از کد های HTML ساخته شده است و  اطلاعات اصلی هر پوسته وردپرس است و قبل از به وجود آمدن یک قالب وردپرس به وجود می آید .

فایل دیگری که در وردپرس وجود دارد فایل sidebar.php است. این فایل برای تمامی محتوایی است که خارج از ویرایشگر هستند، معمولا این فایل به صورت زنده در قالب وردپرس وب سایت قرار میگیرد و میتوانیداز آن در قسمت های مختلف وب سایت استفاده کنید

فایل بعدی که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم فایل comment.php  است.که در پایان پست های قالب وردپرس قرار میگیرد. باید بگوییم که محتوای این فایل کد های HTML , php  هستند. این نکته بسیار مهم است که فایل هایی که خارج از حلقه ها هستند اهمیت بسیاری دارند اما باید بدانید که اهمیت یک قالب وردپرس به تمامی فایل های آن است.

قالب وردپرس شامل چه فایل هایی است و کاربرد فایل ها برای طراحی چیست؟

صفحه ی اصلی وردپرس:

حال به بررسی صفحه ی اصلی وردپرس می پردازیم. صفحه ایندکس وردپرس مهمترین صفحه در وب سایت وردپرسی است زیار هنگامی که کاربر از صفحه اصلی وب سایت بازدید میکند سیستم وردپرس به صورت اتوماتیک فایل index.php  را جست و جو کرده و آن را برای کاربران نمایش میدهد. صفحاتی مانند بایگانی و همچنین برگه های یکتا و… جز همین دسته هستند.

فایل دیگری که می خواهیم درباره ی آن صحبت کنیم  فایل front-page.php  است.این فایل در قالب های وردپرس بر روی صفحه اصلی وب سایت وردپرسی تاثیر گذار است و تا زمانی که شما این فایل را در قالب وردپرس خود دارید دیگر فایل index.php  بی اثر خواهد بود.

در تصویر زیر تمامی فایل های اصلی یک قالب وردپرس نمایش داده شده است

نام تمامی  فایل هایی که می تواند یک پوسته وردپرس را داشته باشند  :

index.php

header.php

single.php

page.php

page-id.php

template-exam.php

template-exam.php

۴۰۴٫php

search.php

comments.php

sidebar.php

attachment.php

author.php

date.php

tag.php

category.php

category-id.php

footer.php

functions.php

style.css

rtl.css

البته تمامی فایل های نام برده جزو فایل های اصلی نبوده و فایل index.php می تواند به تنهایی وظیفه ی فایل های:

Single.php

Page.php

Archive.php

Search.php

Author.php

Tag.phpcategory.php

Tag.php

Category.php

را عهده دار باشد.

یک پوسته وردپرس می تواند فقط با فایل های زیر هم کار کند:

header.php

index.php

footer.php

functions.php

style.css

comments.php

حداقل فایل های قالب برای شناسایی توسط وردپرس:

برای اینکه در قسمت پنل مدیریتی وردپرس، یک پوسته شناسایی شود و امکان فعالسازی آن فراهم باشد، تنها کافیست دو فایل داشته باشید! یکی با نام index.php و دیگری با نام style.css. که در این میان اگر یکی از این فایل ها هم درست نشده باشند و یا ارتباط  ان ها با یکدیگر برقرار نشده باشد، وردپرس آن ها را به عنوان یک پوسته ی معتبر شناسایی نمی کند. لازم به ذکر است که انتخاب نام های مذکور برای هر کدام از فایل ها، کاملا اجباری است.

نقش هر کدام از فایل ها در طراحی قالب:

1- index.php

اگر بخواهیم تمامی فایل های اصلی ورد پرس را بصورت جداگانه شرح دهیم  در ابتدا از این فایل شروع می کنیم و باید بگوییم که این فایل، اصلی ترین اطلاعات قالب وردپرس شما را در خود دارد و و دارای کد و اطلاعات پوسته می باشدکه  اهمیت بالایی برخوردار می باشد. التبه ممکن است کدهای که می خواهید  را در آن پیدا نکنید! اما باید بگوییم  این اتفاق  تنها زمانی رخ خواهد داد که فایل های دیگری در index.php بکار گرفته شوند.

وردپرس این فایل را اصلی ترین فایل پوسته وردپرس می داند.  و نقش این فایل در وردپرس نحوه نمایش دادن و همچنین قطعه بندی محتوا صفحات موجود می باشد برای همین دلیل است که از مهمترین فایلها تلقی می شود.شاید مهمترین صفحه در سایت وردپرسی صفحه ی اصلی باشد. هنگامی که کاربری از صفحه ی اصلی سایت شما  بازدید میکند وردپرس به دنبال فایل index.php میگردد وآن را نمایش میدهد. این  توضیحی که دادیم یکی از کوچکترین خصوصیات سلسله مراتبی قالب هاست.

صفحه هایی مثل بایگانی، برگه های یکتا و … نمونه هایی از این قبیل هستند که به index.php مربوط میشوند.

2- style.css

حال فایلی که می خواهیم درباره ی آن صحبت کنیم دو کار ضروری زیرا می توان در نظرر گرفت:

الف- در ابتدا باید بگوییم که فایل style.css از فایلهای  اصلی یک قالب وردپرس است بوسیله این فایل  می توان هسته وردپرس ، مشخصا قالب یا پوسته وردپرس را  خواند .  حال باید بدانید که شما می توانید اطلاعاتی مانند نام قالب ، ورژن قالب ، نویسنده یا نویسندگان قالب ، مجوز استفاده از قالب ، برچسب های مرتبط با قالب و … را در آن قرار دهید . اما در ادامه نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اگر این فایل در قالب وردپرس وجود نداشته باشد ، قالب توسط وردپرس شناسایی نخواهد شد .هم چنین اصلی ترین استایل ها و سبک دهی ها را در این فایل خواهید دید. باید این نکته را بدانید که فایل css که در قالب وردپرس وجود دارد  کار زیبا سازی قالب ، قالب بندی ، چینش ، سبک دهی ، رنگبنیدی قسمت های مختلف ، وبسیاری دیگر را بر عهده دارد.

3- functions.php

درباره ی این فایل باید بگوییم که تعداد زیادی از کاربران به دنبال کار با  آن هستند تا نقش آن در پوسته را بدانندو وردپرس توابع مربوط به هر قالب را در این فایل دنبال می کند.حال باید بدانید که  اگر تعداد توابع شخصی ای که میخواهیم برای قالب وردپرس خود در نظر بگیریم، کم باشند، می توانیم از این فایل به تنهایی استفاده کنیم و در غیر اینصورت می توان فایل ها و دایرکتوری های متفاوتی را ایجاد کرد، اما تمام آن ها را از درون فایل functions.php فراخوانی کرد. یکی از کارهایی که به راحتی  توسط این فایل می توانیم انجام دهیم  ایجاد قابلیت پشتیبانی از ابزارک ها (ویجت ها –  widgets) می باشد.

4- single.php

در توضیح این فایل در داخل قالب وردپرس به شما کاربران عزیز باید بگوییم که این فایل مشخصات بارگذاری صفحات داخلی را در خود نگهداری می کند. همچنین  ما می توانیم یک حالتی شرطی در آن تعریف کنیم تا صفحات داخلی را در فایل index.php تعریف کرد اما به دلایلی مختلفی چون شلوغی و … کسی این کار را انجام نمی دهد.

5- page.php

در توضیح این فایل به شما کاربران عزیز باید بگوییم  تمامی برگه های وردپرس شما با این فایل پشتیبانی می شوند. البته اگر چنین فایلی نداشته باشید، پوسته ی شما ناقص شناخته نمیشود اما شاید با پاک شدن آن برگه های شما در چیدمانی که باید، نمایش داده نشوند و چیدمان خوبی نداشته باشد .

6- Front-page.php

اگر بخواهیم تعریف کنیم که این فایل چه کارایی دارد باید آن را با فایل دیگری مقایسه کنیم تا مفهم کاربرد این فایل واضح تر باشد تفاوت صفحه اصلی (home.php) با صفحه خانگی (front-page.php) در وردپرس زمانی است که شما از یک برگه به عنوان صفحه اصلی استفاده می کنید. وردپرس به شما این امکان را می دهد که به جای صفحه خانگی خود ، محتویات یک برگه را نمایش دهید. اگر این فایل در داخل قالب سایت شما  وجود داشته باشد، صفحه ی index.php نادیده گرفته میشود و اولویت با این فایل است. دو راه برای استفاده از front-page.php وجود داره! اولین راه به استفاده از لیست برگه ها برمیگردد. هرچند، این برگه میتوانند به عنوان یک برگه ی ایستا بکار بروندکهباید از بخش تنظیمات آن راتنظیم کرد.

7- archive.php

در توضیح این فایل به شما کاربران عزیز باید بگوییم فایل  archive.php نمایش نتایج تمامی آرشیو های موجود در سایت می باشد.همچنین در ادامه باید بگوییم که تگ ها , دسته ها , بایگانی های ماهانه , سالانه و روزانه همگی در این صفحه به نمایش در می آیند.

8- category.php

در توضیح این فایل به شما  باید بگوییم نمایش دسته بندی های مختلف شما در وردپرس به صورت پیش فرض با این فایل مدیریت می شوند. اما در صورتی که چنین فایلی وجود نداشته باشد، از قوانین سلسله مراتب فایل ها استفاده می کند. البته این یک روش کاملا معمول و مرسوم است که میدانم  که شما وبمستران عزیز چنین فایلی را قرار نمی دهید، چون می دانید که شیوه ی نمایش برگه ی آرشیو مطالب، با نمایش دسته بندی ها یکسان است. و از طرفی می دانید که اگر category.php وجود نداشته باشد، وردپرس طبق قوانین سلسله مراتب فایل ها، فایل archive.php را استفاده می کند.

9- search.php

در توضیح این فایل به شما کاربران عزیز باید بگوییم نمایش نتایج جستجوی کاربران در وردپرس با این فایل مدیریت می شود.

404.php-10

در توضیح این فایل به شما کاربران عزیز باید بگوییم  اگر صفحه ای  به هر دلیلی از بین رفته است و دیگر وجود نداشته باشد  هنگامی  که شما قالب ۴۰۴٫php  را درون تم وردپرس خود بکار می برید  وردپرس در موارد رخداد خطای ۴۰۴ به این صفحه مراجعه می کند.
خطای 404 ، (HTTP404) یکی از کدهای وضعیت پروتکل انتقال ابرمتن می باشد که با عنوان خطای “یافت نشده” یا همان (Not Found) شناخته میشود. به این معنی که سرور وب قادر به پیدا کردن منبع درخواستی نیست.

11-comments.php

از این فایل برای ایجاد و نمایش قالب نظرات وردپرس استفاده می شود که سایت شما را زیباتر می سازد.

12-header.php

از این فایل برای ایجاد و نمایش فایل هدر در وردپرس استفاده می شود .

13-footer.php

از این فایل برای ایجاد و نمایش فایل فوتر در وردپرس استفاده می شود .

14-sidebar.php

به کمک این فایل می توان نوار کناری در وردپرس  را ایجاد کرد و نمایش داد.

15-tag.php

طراحی پیشفرض برای نمایش آرشیو پست ها براساس برچسب ها(کلمات کلیدی).

16-taxonomy.php

طراحی پیشفرض  آرشیو پست ها با یک رده بندی سفارشی.

rtl.css-17

شیوه نامه راست به چپ این فایل باعث می شود که قالب شما بصورت راست چین شود.

18-data.php

به کمک این فایل می توان به صورت پیشفرض نمایش آرشیو پست ها  را بر اساس تاریخ طراحی کرد.

حال که فایل های اصلی وردپرس را معرفی کردیم باید بگوییم که در وردپرس، برگه ها در فایل های قالب های مختلف به همدیگه مرتبط میشوندو با هم تشکیل یک قالب وردپرسی رامیدهند.

اگر دقت کنید در  قالبی که طراحی کرده اید  حتما متوجه آن شده اید که به طور پیش فرض وردپرس یک سری از فایل ها را شناسایی می کند در زیر به معرفی فایل های قالب وردپرس می پردازیم:

حداقل فایل های قالب برای شناسایی توسط وردپرس:

برای اینکه در قسمت پنل مدیریتی وردپرس، یک پوسته شناسایی شود و امکان فعالسازی آن فراهم باشد، تنها کافیست دو فایل داشته باشید! یکی با نام index.php و دیگری با نام style.css. که در این میان اگر یکی از این فایل ها هم درست نشده باشند و یا ارتباط  ان ها با یکدیگر برقرار نشده باشد، وردپرس آن ها را به عنوان یک پوسته ی معتبر شناسایی نمی کند. لازم به ذکر است که انتخاب نام های مذکور برای هر کدام از فایل ها، کاملا اجباری است.

فایل های قالب خارج از حلقه:

حال باید در ادامه ی مبحثمان بگوییم که زمانی که به فایل های خارج از حلقه دقت میکنیم، معنی آن  این است که مولفه هایی از برگه ی شما خارج از نوشته یا محتوای اصلی برگه می باشد.این مورد شامل محتوا در سربرگ و پانوشت میشود.

سربرگ شامل تمامی کدهای اچ تی ام ال و اطلاعات اصلی است که قبل از مشخص شدن محل محتواهای سایت مشخص میشوند  و پانوشت شامل همه چیز بعد از نوشته ها محتوای داخلی سایت است .فایل سربرگ با عنوان header.php  و فایل پانوشت footer.php  معرفی می شود . هر دو فایل خارج از حلقه ی وردپرسی داخل پوسته قرار دارند.
همجنین  فایل مهم دیگری که درباره ی آن توضیح خواهیم داد  sidebar.php است،  که در پوسته قرار دارد . این فایل برای تمام محتواهایی است  که خارج از ویرایشگر هستند. معمولا این فایل به صورت زنده در گوشه ی سمت راست یا چپ قرار می گیرد، اما این فایل در واقع میتواند در هر جایی قرار بگیرد و بستگی به نوع قالب آن  دارد.

صفحه ی بایگانی:

صفحه ی بایگانی برگه ای است که به صورت یک جا تمامی موارد مهم سایت را نمایش میدهد. این موارد شامل صفحات نویسندگان، دسته ها، پست های سفارشی، اطلاعات برگه ها و … میشود.

برای داشتن اطلاعات بیشتر میتونید از طریق مخزن وردپرس به جواب سوالات خودتون برسید برای رفتن به مخزن وردپرس اینجا کلیک کنید.

ممنون از اینکه باز هم همراه کدپز بودید. امیدوارم که استفاده ی لازم رو برده باشید.

با تشکر، اعضای تیم کدپز.

سجاد حسین زاده

سجاد حسین زاده

سجاد حسین زاده هستم متولد کرج, بنده از سال ۹۴ سابقه حضور در حوزه وب را دارم. و روزبه‌روز در حال رشد و ارتقای خودم تو این زمینه هستم. از علایقم که بخوام به گم: خب واضحه که عاشق کدنویسی هستم. و همچنین من از معدود افراد برنامه‌نویس ورزشکار هم به‌حساب میام.

تا کنون 264 نفر در کدپز ثبت نام کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید