جلسه ششم PHP : آموزش حلقه ها در پی اچ پی ( for،while،do-while،foreach )

خانه » مقالات اموزشی » php » جلسه ششم PHP : آموزش حلقه ها در پی اچ پی ( for،while،do-while،foreach )
جلسه ششم PHP

نویسنده:

سجاد حسین زاده

Statistics-rafiki

تعداد بازدید:

4824

Calendar-amico (2)

تاریخ به‌روزرسانی:

۱۴۰۰-۰۹-۱۰

Work time-rafiki

زمان مطالعه:

11 دقیقه

جلسه ششم PHP: آموزش کامل زبان برنامه نویسی پی اچ پی مقدماتی تا پیشرفته

در این مقاله از آموزش پی اچ پی با جلسه ششم PHP در خدمت شما هستیم. در قسمت قبل در جلسه پنجم PHP به بحث در رابطه با عبارت‌های شرطی پرداختیم. در ابتدا هرکدام از ساختارها را بررسی کردیم و مثالی ساده بیان شد. سرانجام برای درک بهتر مفهوم فلوچارتی از آن به نمایش گذاشتیم. در جلسه ششم PHP بحث حلقه‌ها را پیش می‌بریم. حلقه‌ها در پی اچ پی برای اجرای بخشی از کد که قرار است چندین بار اجرا شود، استفاده می‌شوند. پی اچ پی از چهار نوع حلقه پشتیبانی می‌کند. با ما باشید تا در جلسه ششم PHP به مباحث زیر بپردازیم.

  1. حلقه for
  2. حلقه while
  3. حلقه do-while
  4. حلقه foreach
  5. دستور continue

حلقه‌ی for

حلقه‌ی for را زمانی استفاده می‌کنیم که تعداد دفعات اجرای کد یا عبارات مشخص باشد. به فلوچارت آن از جلسه ششم PHP دقت فرمایید.

حلقه for در پی اچ پی | جلسه ششم PHP
حلقه for در پی اچ پی | جلسه ششم PHP

ساختار حلقه‌ی for به‌صورت زیر می‌باشد.

مقدار اولیه
شرط
شمارنده
از مقدار اولیه اغلب برای شروع کار استفاده می‌کنیم. مقدار آن توسط شمارنده افزایش می‌یابد. شرط حلقه در قسمت دوم بیان می‌شود. و تا زمانی که شرط برقرار باشد، دستورات اجرا خواهند شد.

به مثال زیر از جلسه ششم پی اچ پی توجه کنید.

خروجی کد بالا:

for loop condition example in PHP
for loop condition example in PHP

نکته 1: از متغیر i$ به‌عنوان شمارنده استفاده کردیم و در ابتدا شروع کارمان 1 است. شمارنده‌ی i در هر دور از این حلقه یک واحد زیاد می‌شود.
شرط بیان می‌کند: تا زمانی که مقدار $i برابر 11 نشده است، شرط برقرار می‌باشد. بنابراین این حلقه 10 دفعه تکرار خواهد شد و در هر مرحله به متغیر x$ یک واحد و به متغیر y$ دو واحد افزوده خواهد شد.
نکته 2: در این حلقه از echo دو بار استفاده شد. یک بار در درون حلقه و یک بار هم بیرون حلقه. و به بیانی دیگر اولین echo ، ده بار به‌اجبار در درون حلقه تکرار شد. و سر آخر دومین echo برای نمایش مقدار پایانیِ a$ و b$ نوشته شد.

حلقه‌ی while

تا زمانی که شرطِ حلقه‌ی while مقدار true را برمی‌گرداند، دستورات مربوط به آن اجرا خواهد شد. به فلوچارت آن از جلسه ششم پی اچ پی دقت فرمایید.

حلقه ی while در پی اچ پی | جلسه ششم PHP
حلقه ی while در پی اچ پی | جلسه ششم PHP

ساختار حلقه‌ی while به‌صورت زیر می‌باشد.

به مثال زیر از جلسه ششم پی اچ پی توجه کنید.

خروجی کد بالا:

while loop condition example in PHP
while loop condition example in PHP

نکته 1: در ابتدای کار و خارج از حلقه، 1=i$ می‌باشد. و ازآنجایی‌که در درون دستورالعمل‌ها این مقدار در هر دور یک واحد افزایش می‌یابد، شرط حلقه این‌گونه بیان می‌کند که تا زمانی که این مقدار کمتر از 11 می‌باشد دستورات را اجرا کن.
نکته 2: سر آخر یک دستور echo نیز آوردیم که مقدار i$ و number$ را نمایش می‌دهد. ازآنجایی‌که در دور آخر هر دو یک مقدار افزایش می‌یابند ولی شرط false می‌شود، این دو متغیر عدد 11 را نمایش می‌دهند.
نکته 3: در حلقه‌ی While اگر شرط ِ ما هیچ‌وقت false نشود، حلقه تا بی‌نهایت اجرا می‌شود.

حلقه‌ی do-while

در ابتدا بدون بررسی شرط، حلقه‌ی do-while یک بار اجرا می‌شود. سپس در صورتی حلقه تکرار خواهد شد، که شرطِ حلقه، مقداری true داشته باشد. به فلوچارت آن از جلسه ششم PHP دقت فرمایید.

حلقه ی do-while در پی اچ پی | جلسه ششم PHP
حلقه ی do-while در پی اچ پی | جلسه ششم PHP

ساختار حلقه‌ی do-while به‌صورت زیر می‌باشد.

به مثال زیر از جلسه ششم پی اچ پی توجه کنید.

حلقه‌ی foreach

این حلقه فقط در آرایه ها کاربرد دارد. این حلقه تک‌به‌تک مقادیر حلقه را درون item$ می‌ریزد، تا کارهای لازم را درون آن‌ها تک‌به‌تک انجام دهید. ساختار حلقه‌ی foreach به‌صورت زیر می‌باشد.

به مثال زیر از جلسه ششم پی اچ پی توجه کنید.

نکته 1: آرایه‌ی بالا از نوع آرایه عددی می‌باشد. حتماً یک بار آن را با آرایه‌ی متناظر امتحان کنید. تفاوتی در خروجی آن‌ها دیده نمی‌شود. با این نوع از آرایه‌ها در جلسه چهارم PHP آشنا شدیم.

دستور continue در پی اچ پی

با دستور break در جلسه‌ی قبل آشنا شدیم. دستور مقابل ِ آن دستور continue می‌باشد. با این دستور می‌توانیم یک چرخش (Iteration) از حلقه را متوقف سازیم و البته که از حلقه خارج نمی‌شویم. مثال زیر را در نظر بگیرید.
برای مثال در یک مدرسه‌ی تیزهوشان، شرط ِ ورود به مدرسه، داشتن حداقل معدل 17 در سال قبل است. حال باید برای این مدرسه یک کد بنویسیم.

خروجی کد بالا:

PHP continue statement
PHP continue statement

نکته 1: در مثال فوق در ابتدا، با استفاده از حلقه‌ی for نمرات 1 تا 20 را در یک آرایه قرار دادیم تا بتوانیم از این آرایه در حلقه‌ی foreach استفاده کنیم.
نکته 2: از continue در تمامی حلقه‌ها استفاده می‌شود.

تبریک میگم شما موفق شدید تا جلسه ششم پی اچ پی ، مبحث ” حلقه ها در PHP ” ، را پشت سر بگذارید.

سجاد حسین زاده

سجاد حسین زاده

سجاد حسین زاده هستم متولد کرج, بنده از سال ۹۴ سابقه حضور در حوزه وب را دارم. و روزبه‌روز در حال رشد و ارتقای خودم تو این زمینه هستم. از علایقم که بخوام به گم: خب واضحه که عاشق کدنویسی هستم. و همچنین من از معدود افراد برنامه‌نویس ورزشکار هم به‌حساب میام.

تا کنون 264 نفر در کدپز ثبت نام کرده اند.

9 Comments

Join the discussion and tell us your opinion.

دیدگاهتان را بنویسید